Parents' satisfaction on the quality of education and care in Qatar-Finland International School
Suomalaisella koulutusjärjestelmällä on hyvä maine maailmanlaajuisesti. Sen seurauksena suomalaiseen osaamiseen kohdistuu yhä kasvava kysyntä kansainvälisillä markkinoilla ja koulutuksesta on tullut kilpailukykyinen vientituote. Suomalaista koulutusvientiä edustaa syksyllä 2014 Qatariin perustettu Qatar-Finland International School. Tämän tutkielman tarkoituksena on kartoittaa vanhempien tyytyväisyyttä koulun toiminnan laatuun.
Tutkielman aineiston keräsi koulun johtoryhmä kevättalvella 2015. Aineisto kerättiin vanhemmilta kyselylomakkeella. Lomakkeessa oli strukturoituja väittämiä ja jokaisen väittämän jälkeen tila avoimelle kommentille. Määrällinen aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla ja laadullisen aineiston analyysissa käytettiin sisällönanalyysia.
Tuloksista kävi ilmi, että vanhemmat ovat tyytyväisiä koulun toiminnan laatuun. Laadun osatekijöinä vanhemmat mainitsivat lapsen viihtyvyyden, opettajien ominaisuudet, kotiluokissa käytettävät opetusmenetelmät sekä positiiviset kokemukset kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä. Vanhemmat toivat esiin laadun osatekijöinä myös yksilöllisen oppimisen mahdollisuudet ja opetuksen eriyttämisen. Näissä osa-alueissa oli kuitenkin vanhempien mielestä kehitettävää. Myös arabian laitoksen ja vanhempien välisessä kommunikaatiossa oli parantamisen varaa. Laadullisesta aineistosta kävi ilmi, että vanhemmat painottavat laatua eri tavoin. Osa vanhemmista korosti vastauksissaan enemmän lapsen hyvinvointia, osa tuloksia ja osa yhteistyötä.
Voidaan sanoa, että Qatar-Finland International School on onnistunut luomaan lämpimän sosioemotionaalisen ympäristön ja tarjoamaan korkealaatuista kotiluokkaopetusta sekä mahdollisuuksia yhteistyöhön vaikka kehitettävääkin löytyy. Tämän tutkielman tulosten perusteella voidaan ajatella, että suomalainen koulutus on siirrettävissä kansainväliseen kontekstiin.
...
Finnish education system has gathered good reputation worldwide. Consequently, educational know-how has met an expanding demand on the international market and education export has become a competitive export. One of the flagships of education export is Qatar-Finland International School (Q.F.I. School) which was established in autumn 2014. The purpose of this thesis is to explore parents´ satisfaction on the quality of education and care in Q.F.I. School.
Data were collected from the parents by the administration of school. Questionnaire was carried out during the late winter 2015. It consisted of structured theses and a possibility for open comments after each thesis was given. Quantitative data were analysed with SPSS-programme and a content analysis for qualitative data was made.
The results revealed that parents were satisfied on the quality of education and care. As quality elements parents emphasised enjoyment of the child, characteristics of the teachers, teaching methods of home-class teaching and positive experience of home-school collaboration. Also individualised learning possibilities and differentiated teaching was mentioned but on the other hand parents brought out that these elements have room for improvement. Additionally communication in Arabic department should be enhanced. Based on qualitative data parents emphasised the quality either in well-being oriented, result oriented or collaboration oriented way.
As a conclusion it can be said that the Q.F.I. School has succeeded in creating a warm socioemotional environment and they are offering high-quality home-class teaching and opportunities for collaboration albeit there are some areas for development. According to findings of this thesis it can be stated that the Finnish quality criteria may respond to the international education requirements.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Is Finland Different? Quality of Work Among Finnish and European Employees
Hartikainen, Armi; Anttila, Timo; Oinas, Tomi; Nätti, Jouko (2010) -
Is Finland different? Quality of Work Among Finnish and European Employees
Hartikainen, Armi; Anttila, Timo; Oinas, Tomi; Nätti, Jouko (Social and Economic Research Association of the Turku Universities, 2010)The issue of the quality of work-life has risen in popularity due to concerns about the economic and social sustainability of European societies. Throughout the continent, global competition, technological change and the ... -
Good learning environment perceptions of good quality in comprehensive schools by pupils, parents and teachers
Piispanen, Maarika (Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, 2008) -
English language teachers' job satisfaction in upper secondary schools in Finland
Kaski, Hannele (2009)Opettajien työtyytyväisyyttä on yleisesti ottaen tutkittu jonkin verran, mutta tiettyjen kouluaineiden opettajien työtyytyväisyyteen ei ole kiinnitetty huomiota juuri lainkaan. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ... -
Nature exposure is not associated with parent-reported or objectively measured sleep quality in 6-year-old children : a study in Finland
Savolainen, Katri (Routledge, 2023)Exposure to green environments has been associated with better sleep quality in adults. This study examined whether nature exposure is associated with parent-reported or actigraphy measured sleep quality in children. Against ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.