Parents' satisfaction on the quality of education and care in Qatar-Finland International School

Abstract
Suomalaisella koulutusjärjestelmällä on hyvä maine maailmanlaajuisesti. Sen seurauksena suomalaiseen osaamiseen kohdistuu yhä kasvava kysyntä kansainvälisillä markkinoilla ja koulutuksesta on tullut kilpailukykyinen vientituote. Suomalaista koulutusvientiä edustaa syksyllä 2014 Qatariin perustettu Qatar-Finland International School. Tämän tutkielman tarkoituksena on kartoittaa vanhempien tyytyväisyyttä koulun toiminnan laatuun. Tutkielman aineiston keräsi koulun johtoryhmä kevättalvella 2015. Aineisto kerättiin vanhemmilta kyselylomakkeella. Lomakkeessa oli strukturoituja väittämiä ja jokaisen väittämän jälkeen tila avoimelle kommentille. Määrällinen aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla ja laadullisen aineiston analyysissa käytettiin sisällönanalyysia. Tuloksista kävi ilmi, että vanhemmat ovat tyytyväisiä koulun toiminnan laatuun. Laadun osatekijöinä vanhemmat mainitsivat lapsen viihtyvyyden, opettajien ominaisuudet, kotiluokissa käytettävät opetusmenetelmät sekä positiiviset kokemukset kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä. Vanhemmat toivat esiin laadun osatekijöinä myös yksilöllisen oppimisen mahdollisuudet ja opetuksen eriyttämisen. Näissä osa-alueissa oli kuitenkin vanhempien mielestä kehitettävää. Myös arabian laitoksen ja vanhempien välisessä kommunikaatiossa oli parantamisen varaa. Laadullisesta aineistosta kävi ilmi, että vanhemmat painottavat laatua eri tavoin. Osa vanhemmista korosti vastauksissaan enemmän lapsen hyvinvointia, osa tuloksia ja osa yhteistyötä. Voidaan sanoa, että Qatar-Finland International School on onnistunut luomaan lämpimän sosioemotionaalisen ympäristön ja tarjoamaan korkealaatuista kotiluokkaopetusta sekä mahdollisuuksia yhteistyöhön vaikka kehitettävääkin löytyy. Tämän tutkielman tulosten perusteella voidaan ajatella, että suomalainen koulutus on siirrettävissä kansainväliseen kontekstiin.
Main Authors
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2015
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505211940Käytä tätä linkitykseen.
Language
English
License
In CopyrightOpen Access

Share