Kansainvälisen kulttuurivaihdon kokemuksia ja vaikutuksia Jyväskylän konservatoriossa
Jyväskylän konservatorio, vuodesta 1984 Keski-Suomen konservatorio, oli Suomen musiikkioppilaitoksista ensimmäisten joukossa rekrytoidessaan ulkomaalaisia soitonopettajia palvelukseensa. Näistä vaihto-opettajista iso osa tuli sosialistisista Itä-Euroopan maista, kuten Neuvostoliitosta, Tšekkoslovakiasta ja Unkarista. Opettajavaihdon taustalla olivat kansainväliset suhteet ja valtioiden väliset sopimukset, mutta käytännössä kulttuurivaihto oli pitkälti yksittäisten toimijoiden, kuten Jyväskylän konservatorion, ja erilaisten välittävien organisaatioiden, kuten ystävyysseurojen, varassa. Opettajia välittivät sosialistimaiden valtionhallinnon alaisuudessa toimineet kansalliset konserttitoimistot, jotka edustivat Jyväskylään työskentelemään tulleita opettajia.
Ulkomaalaisten opettajien palkkaamista perusteltiin maassa vallinneella opettajapulalla, Suomen perinteisesti lämpimillä idänsuhteilla sekä Itä-Euroopan maiden pitkillä musiikkitraditioilla. Opettajavaihto sopikin esimerkiksi Neuvostoliiton ulkopolitiikkaan, jossa se hyödynsi kulttuuria ja muun muassa pitkiä musiikkiperinteitään pyrkiessään muokkaamaan länsimaiden kansalaisten mielikuvia sosialistisesta maailmasta myönteisemmiksi. Tutkielmassa tarkastellaan kokemuksia opettajavaihdosta Jyväskylän konservatoriossa 1970-luvun alusta 1990-luvun puoliväliin vierasopettajien, suomalaisten opettajien sekä oppilaiden näkökulmista. Lähdeaineistona toimivat yksilöhaastattelut, joissa opettajat ja oppilaat kertovat kokemuksistaan konservatorion opettajavaihdosta, opettamisesta sekä omista opettajistaan. Lisäksi tutkielmassa käytetään konservatorion arkistoaineistoa opettajavaihdon ajalta aina Neuvostoliiton hajoamiseen.
Monet haastatelluista näkivät eri musiikkikulttuurien edustajat oppilaitoksen toimintaa rikastuttavana kokemuksena, joskin myös kulttuurien törmäämisiä sattui. Jotkut suomalaiset opettajat kokivat vierasopettajien uhkaavan heidän asemaansa ja hyvistä oppilaista ilmeni myös kilpailua. Oppilaiden kokemukset vierasopettajista vaihtelivat: ajoittaisten kieliongelmien lisäksi joidenkin opettajien opetustyyli oli erilainen, kuin mihin konservatoriolla oli totuttu. Yleisesti vierasopettajat nähtiin korkeatasoisina opettajina ja merkittävänä lisänä oppilaitoksen henkilökunnassa. He mahdollistivat konservatorion toiminnan laajenemisen ympäri maakuntaa opettajapulasta huolimatta ja sen jälkeenkin ulkomaalaistaustaiset opettajat opettivat konservatoriolla profiloituen etenkin pidemmällä olevien ammattiopiskelijoiden opettajiksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Ope, miten musta vois tulla laulaja?" : musiikinopettajien valmiudet ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta
Nyyssönen, Tiina (2020)Selvitin tässä tutkimuksessa, miten musiikinopettajat voivat ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta. Tutkimusaiheeni valikoitui omien henkilökohtaisten kokemusteni pohjalta, sillä jäin lukio- ja peruskouluaikoina ... -
Kansallista kulttuuria elvyttämässä : musiikki Viron, Latvian ja Suomen kulttuuriviikoilla 1967–1969
Mikkonen, Simo (Suomen musiikkitieteellinen seura, 2023)This article delves into the cultural exchanges between two Soviet republics, Estonia and Latvia, and Finland during the late 1960s. The focus is particularly on the national culture weeks that took place between 1967 and ... -
Jyväskylän musiikkiopisto ja konservatorio 1948-1969
Laurila, Juhani (1998) -
Intermezzo - Jyväskylän kirjastojen musiikkiaineistot
Sormunen, Anu (2003)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.