University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Yritän samalla toimia aallonmurtajana" : opettajien kokemuksia toimimisesta yksityisen lastensuojelulaitoksen koulussa

Icon
799.3 Kb

Authors
Nuttunen, Elvira
Date
2015
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Nuttunen, Elvira. ”Yritän samalla toimia aallonmurtajana”. Opettajien kokemuksia toi- mimisesta yksityisen lastensuojelulaitoksen koulussa. Erityispedagogiikan pro gradu- tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2015. 100 sivua. Yksityisen lastensuojelulaitoksen koulussa työskentelevien opettajien ko- kemuksia opettajuudesta ei ole aiemmin tutkittu. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa opettajuudelle annettuja erilaisia merkityksiä ja kokemuksia yksityisessä las- tensuojelulaitoksen koulussa koulukäytänteiden ja oppilaiden kautta. Tämä on kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin teemahaastatte- luna. Aineiston keruu toteutettiin haastatteluina, suurin osa sähköpostihaastatteluina. Haastatteluihin vastasi viisi (5) opettajaa ympäri Suomea. Opettajista neljä (4) työsken- telee yksityisen lastensuojelulaitoksen koulun opettajana ja yksi (1) toimii opettajana yksityisen perhekodin koulussa. Osallistujat vastasivat haastattelukysymyksiin, jotka oli jaoteltu kolmen eri teemaan; opettajuuteen, kouluun ja oppilaisiin. Tutkimusote oli fe- nomenologinen ja aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Oppilaiden kouluun tulon syyt voidaan jakaa kahteen: yksilön koulukäyn- nin ongelmiin ja aikuisten kyvyttömyyteen vastata oppilaan tarpeisiin. Koulukäytäntei- den erityisyys, kuten eriyttäminen ja yksilöllistäminen muodostuivat tekijöiksi, jotka mahdollistivat oppilaiden moninaisiin tarpeisiin vastaamisen ja peruskoulun loppuun suorittamisen. Koulunkäynti oli kokonaisvaltaista, koska nuoret asuivat ja opiskelivat samassa paikassa. Opettajat pyrkivät erilaisissa rooleissaan keskeiseen päämäärään; tavoitteena oli saada nuori sopeutumaan itsenäisenä, ajattelevana ihmisenä osaksi yh- teiskuntaa ja kasvatuksellinen osuus oli korostuneempi. Eettiset kysymykset nousivat usein esille yksityisen lastensuojelulaitoksen opettajan työssä. Voidaan todeta, että haastatteluissa esiin tullut metafora opettajasta ”aal- lonmurtajana” kiteyttää kaikkien haastateltavien kokemukset opettajan tärkeimmästä tehtävästä näissä kouluissa. Koulussa opettajuus ja koulukäytänteet olivat kokonaisval- taisia. Hakusanat: Opettajuus, yksityisen lastensuojelulaitoksen koulu, opetuksen eriyttäminen, opetuksen yksilöllistäminen, pedagogiset ratkaisut, erityinen tuki, huostaanotto ...
Alternative title
Opettajien kokemuksia toimimisesta yksityisen lastensuojelulaitoksen koulussa
Keywords
Opettajuus yksityisen lastensuojelulaitoksen koulu opetuksen eriyttäminen opetuksen yksilöllistäminen pedagogiset ratkaisut erityinen tuki huostaanotto lastensuojelu opettajuus lastensuojelulaitokset koulu opetus eriyttäminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505181876

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Opettajien kokemuksia CLIL-opetuksen eriyttämisestä : käsityksiä, käytänteitä ja haasteita 

    Roiha, Anssi (2012)
    Tämä laadullisen tapaustutkimuksen ja määrällisen kyselytutkimuksen yhdistävä kaksivaiheinen tutkimus käsittelee eriyttämistä CLIL-opetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää (1) alakoulussa englanninkielistä ...
  • Opettajien kokemuksia opetuksen eriyttämisestä : ”Aina voisin toteuttaa eriyttämistä luokassani paremmin” 

    Autio, Johanna (2022)
    Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten erään pienen pohjalaispaikkakunnan alakoulun luokan- ja aineenopettajat kokevat opetuksen eriyttämisen omassa työssään ja millaisten opetuksen järjestäjän toimien he ...
  • Silmiä avaavat tarinat : sijoituksen kokeneiden nuorten videoblogit 

    Mäkinen, Ronja (2017)
    Kandidaatintutkielmani aiheena ovat sijoituksen kokeneiden nuorten videoblogeissa kerrotut tarinat. Tutkin sisällön analyysin avulla viidellä eri kanavalla julkaistua, yhteensä yhdeksää videojulkaisua. Aineistoni sisältää ...
  • Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia esteettömästä liikunnanopetuksesta 

    Hemmola, Pia-Maria (2014)
    Pia-Maria Hemmola (2014). Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia esteettömästä lii-kunnanopetuksesta. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu – tutkielma. 86s. Tämän pro ...
  • Suljettu ympäristö : ADHD-oireisten, päihdehäiriöistä kärsivien nuorten viimesijainen toivo? 

    Hirviniemi, Tanja (2022)
    Tämä tutkielma on kuvaileva kirjallisuuskatsaus siitä, millä tavalla lastensuojelun viimesijaisen rajoituskeinon, erityisen huolenpidon, avulla voidaan tukea nuorta, jolla on sekä ADHD että päihdehäiriö. Tutkielmassa ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre