“Who are the ladies?” : women’s representation and identity construction in the HBO series ‘Girls’
This research paper examines the representations and identities constructed in the HBO television series 'Girls', which is considered one of the most groundbreaking television series of recent years due to its realistic and diverse female characters. In this paper, I analyse relevant examples from the first season of the series. The analysis is based on Critical Discourse Studies and various theories of gender and language. The main focus is not only on the linguistic construction of representations and identities, but also on multimodality. In addition to analysing how these linguistic and multimodal features affect representation, it is also considered how the series challenges today's norms of women in media. Tämä tutkielma käsittelee naisten representaatiota ja identiteetin rakentumista televisiosarjassa Girls, jota on pidetty yhtenä viime vuosien uraauurtavimmista televisiosarjoista. Kriitikot ovat ylistäneet sarjan realistisuutta ja monipuolisia naishahmoja. Tutkielmassani käsittelen olennaisia esimerkkejä sarjan ensimmäiseltä tuotantokaudelta käyttäen hyväkseni kriittistä diskurssianalyysiä ja nojaten erinäisiin kielen ja sukupuolen teorioihin. Kiinnitän huomiota paitsi representaation ja identiteetin rakentumiseen kielellisesti myös multimodaalisesti ja arvioin, miten nämä keinot vaikuttavat sarjan luomiin representaatioihin. Lisäksi analysoin, kuinka sarja haastaa muita vallitsevia naiseuden representaatioita tämän päivän mediassa.
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“This was terrorism.” : multimodal representation of the Capitol Hill invasion on January 6th, 2021, in Tumblr posts
Partanen, Liisa (2023)Donald Trumpin kannattajien tunkeutuminen Yhdysvaltain kongressitaloon tammikuun kuudentena päivänä 2021 herätti runsaasti huomiota niin perinteisessä kuin sosiaalisessa mediassakin. Yksi sosiaalisen median sovelluksista, ... -
Make It Vegan : How Advertisements for Cosmetics Construct Vegan Representation
Hyppölä, Jenni (2023)Veganismi on yleistynyt hurjasti viimeisten vuosien aikana, ja sen myötä myös vegaanisien tuotteiden mainonta. Tässä kandidaatin tutkielmassa selvitetään, että kuinka vegaanisten kosmetiikkatuotteiden mainonnassa rakennetaan ... -
Gender, identity and representation in video games : an elective discourse-oriented course for Finnish EFL upper secondary school students
Rautiainen, Miika (2015)Suomen koulujen opetussuunnitelmat pyrkivät toteuttamaan ja edistämään tasa-arvoa, mutta tasa-arvon toteutuminen koulujen arjessa vaatii vielä työtä. Samaan aikaan videopeleistä on tullut suosittu harrastus nuorten ja ... -
"Sculpt a killer body": Representation of gender in Men's Health and Women's Health
Kanta-oksa, Sanni (2018)Aikakauslehdillä on runsaasti vaikutusvaltaa, ja ne pystyvät helposti vaikuttamaan lukijoidensa ajatuksiin ja asenteisiin. Näkyvyytensä ansiosta ne pystyvät vaikuttamaan siihen, miten mistäkin asioista kulloinkin keskustellaan; ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.