“Kun pääsee irti pulpetista, niin kummasti asiat menevät paremmin perille”: teachers' perspectives of effective teaching strategies for students with foreign language learning difficulties
Inklusiivinen opetus on yleistymässä suomalaisissa kouluissa myös vieraan kielen tunneilla. Oppilaiden hyvin erilaiset taitotasot luovat opettajalle haasteen toteuttaa kaikille sopivaa opetusta samassa tilassa. Lisäksi erilaiset oppimisvaikeudet tulisi ottaa huomioon opetusta suunniteltaessa ja toteuttaessa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää laadullisen kyselytutkimuksen avulla suomalaisten vieraan kielen opettajien käyttämiä sekä tehokkaaksi kokemia opetusmenetelmiä. Tutkimuksen aineisto koostuu kyselytutkimuksen vastauksista. Kyselyyn vastasi 32 vieraan kielen opettajaa eri puolilta Suomea. Tuloksia verrattiin muutamaan tutkimuskirjallisuudessa yleisesti tehokkaaksi todettuun opetusmenetelmään, joita olivat yhteistoiminnallinen oppiminen ja vertaistuutorointi, aistien käyttäminen, muististrategiat ja –säännöt sekä eriyttäminen.
Tuloksista löytyi kekseliäitä ja monipuolisia opetusmenetelmiä vieraan kielen tunneille. Tulokset kuitenkin osoittivat myös, että opettajat kokivat eri tasoisille oppilaille opettamisen ajoittain hankalaksi. Kaikki vastaajat kokivat, etteivät olleet saaneet opettajankoulutuksesta riittäviä valmiuksia kohdata oppimisvaikeuksia luokassa.
Tulokset kannustavat lisätutkimuksiin teorian ja käytännön menetelmien yhteydestä sekä inklusiiviseen vieraan kielen opetukseen sopivista menetelmistä. Tulokset saattavat myös kannustaa opettajia arvioimaan ja pohtimaan omia opetusmenetelmiään myös oppimisvaikeuksisten oppilaiden näkökulmasta.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5319]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The Effectiveness of Internet-based Multimedia Assisted Language Learning (IB-MALL) in Improving Students’ English Proficiency under Sino-foreigner Cooperative Education Context From Students’ Perspectives
Liu, Qirui (2019)This empirical study is intended to explore the effectiveness of Internet-based Multimedia Assisted Language Learning (IB-MALL) under the Sino-foreign cooperative education context from students’ perspectives in China. ... -
Motivational strategies as perceived and implemented by future L2 teachers : a comparison of two groups of Finnish university students
Sillanpää, Jere (2012)Motivaatiotutkimus on vuosikymmeniä keskittynyt motivaatioon oppijan näkökulmasta luoden erilaisia motivaatioteorioita. Motivaatio on erittäin tärkeä tekijä vieraan kielen oppimistulosten selittäjänä, joten viime vuosikymmenellä ... -
Use of music in EFL learning : students’ perspective
Manninen, Reetta (2021)Tässä tutkielmassa tarkasteltiin opiskelijoiden näkemyksiä musiikin käytöstä englannin opiskelussa. Musiikin ja kielen yhteyksiä on tutkittu laajasti, ja on todettu, että musiikki on monipuolinen työkalu kielten opiskelussa. ... -
Foreign language learning difficulties and learning strategies : four cases
Airaksinen, Marianne (2008) -
Smart teaching? : teachers' perspectives on interactive whiteboard technology in foreign language teaching
Penttinen, Maija-Leena (2013)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.