Show simple item record

dc.contributor.advisorHirvonen, Tuula
dc.contributor.authorAnttila, Suvi
dc.date.accessioned2015-05-12T12:34:16Z
dc.date.available2015-05-12T12:34:16Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45868
dc.description.abstractSekä kieliopin opetusta että kommunikatiivista opetusta on tutkittu Suomessakin melko laajalti, mutta näiden kahden kohtaaminen ei toistaiseksi ole päässyt tutkimusten kohteeksi. Kielioppia pidetään usein vaikeana ja jopa tylsänä opetettavana, eikä kommunikatiivisuuden toteuttaminen kielioppitunneilla tunnu välttämättä kovin helpolta. Globalisoituvassa maailmassa kommunikointi vieraalla kielellä on yhä yleisempi ilmiö, minkä vuoksi sen opettaminen lukeutuu kieltenopettajien tärkeimpiin tehtäviin. Tällaisessa asetelmassa kieliopin asema herättää herkästi kysymyksiä. Tutkielman tarkoitus on selvittää, miten englannin kielen kieliopin opetus on kehittynyt Suomessa viimeisten vuosikymmenten aikana, ja missä määrin kommunikatiivisuus näkyy tässä kehityksessä. Myös opettajien asenteet kieliopin opetusta kohtaan ovat tutkielmassa keskiössä. Tutkielman aineisto koostuu 20 opettajan vastauksista verkkokyselyyn. Nämä 20 opettajaa valikoituivat 106 vastaajan joukosta satunnaisotannalla. Opettajien vastaukset analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Tulokset osoittivat, että suuri osa opettajista on omaksunut ainakin joitain kommunikatiivisia metodeja kieliopin opetukseensa. Monet vastaajista kertoivat hyödyntävänsä kommunikatiivisen opetuksen keinoja jatkuvasti kielioppitunneillaan. Jokainen vastaaja opetti kuitenkin myös nk. perinteisin keinoin, ja tulokset osoittivatkin, että myös ei-kommunikatiiviselle opetukselle on paikka kielioppitunneilla. Vaikka tutkielma onkin tietyiltä osin rajallinen, osoittaa se mielenkiintoisia kehityssuuntia kieliopin opetuksessa Suomessa. Se myös kannustaa lisätutkimukseen, sillä vastaisuudessa voisi olla hyödyllistä tutkia myös oppilaiden ajatuksia kommunikatiivisesta kieliopin opetuksesta ja verrata niitä opettajien näkemyksiin.fi
dc.format.extent21
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherCLT
dc.subject.othergrammar
dc.subject.othergrammar teaching
dc.subject.otherquestionnaire
dc.subject.othercontent analysis
dc.title”Siksi, että se tuntuu helposti opettajastakin tylsältä” : communicative methods in English grammar teaching in Finland
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201505121823
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.date.updated2015-05-12T12:34:17Z
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record