Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKansikas,Juha
dc.contributor.advisorKuhmonen, Tuomas
dc.contributor.authorTulila, Antti
dc.date.accessioned2015-05-12T11:28:30Z
dc.date.available2015-05-12T11:28:30Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1473549
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45865
dc.description.abstractTiivistelmä Tässä tutkimuksessa on selvitetty tekijöitä, jotka vaikuttavat yrittäjien ja yrittäjyyttä harkitsevien ihmisten maalle muuttoon ja sen toteutumiseen. Tutkimus on toteutettu monimenetelmätutkimuksena. Ensimmäisessä määrällisessä osiossa on tutkittu nuorten (18-30 v.) unelmia maaseudusta yrittäjyys- ja asuinympäristönä. Toisessa laadullisessa osiossa on kartoitettu veto- ja työntötekijöitä, jotka vaikuttavat taloudellisella, henkilökohtaisella ja verkostojen tasolla yrittäjäperheen asuin- ja toimipaikan valintaan. Kirjallisuuskatsauksessa perehdytään suomalaiseen tutkimukseen maaseudusta asumis- ja liiketoimintaympäristönä. Tutkimusta on taustoitettu myös yrittäjyyden teorioilla ja peilaamalla sitä Shanen (2003), Laukkasen (2006), Timmonsin ja Spinellin (2007) sekä Gibbin (1997) yrittäjyyden malleihin sekä yritysten sijaintiteorioihin. Yrittäjyys ja yrittäminen eivät ole yleensä oppikirjasta kopioitua elämää tai suorittamista. Prosessissa, jossa yhdistyvät yrittäjyys ja maaseudulle muutto, tarvitaan paljon luovuutta, intoa ja yrittäjämäistä mielenlaatua. Menestyäkseen maaseudulla toimijan tulee olla aidosti proaktiivinen ja innovatiivinen. Maaseutualueet kiinnostavat nuoria aikuisia ja kiinnostus on luonteeltaan arvolatautunutta. Mitä syvemmälle maaseudulle edetään, niin sitä joustavampia vastaajat ovat hankkimaan ansaintansa useammasta eri lähteestä. Monet jo maalle muuttaneet yrittäjät ovat yllättyneet positiivisesti maaseudusta liiketoimintaympäristönä. Haastatellut yrittäjät olivat yllättyneitä siitä kuinka nopeasti ja helposti uudet liiketoimet olivat lähteneet käyntiin. Maaseudun liiketoiminnallisia vahvuuksia ovat muun muassa vähäinen kilpailu ja alhainen kustannustaso. Tämän tutkimuksen mukaan maaseudulla on paljon mahdollisuuksia kannattavaan liiketoimintaan, mutta kaikkia mahdollisuuksia ei ole kyetty toistaiseksi havaitsemaan. Laadullisen aineiston perusteella voidaan havaita, että henkilökohtaiset tekijät ja erilaiset verkostot ovat olleet keskeisessä roolissa yrittäjäperheiden muuttaessa maalle. Maaseudulle muuttaminen edellyttää kokonaisvaltaista ajattelua ja omatoimisuutta. Kaikille sopivia ratkaisuja ei ole valmiina tarjolla.fi
dc.description.abstractAbstract Factors affecting entrepreneurship in rural areas are explored in this mixed-method study. Dreams relating to entrepreneurship and rural areas by the Finnish youth (18-30 years) are analysed on the basis of quantitative survey data. Experiences by entrepreneurship who have recently migrated to rural areas are analysed on the basis on qualitative interview data. In this section, various push and pull factors in the economic, personal and social (network) domain were investigated for the relevance and importance in the migration and entrepreneurship process. The analysis is supported by a literature review of the Finnish research dealing with rural areas as a living and business environment. The analysis is framed by entrepreneurship theories and entrepreneurship models from several authors: Shane (2003), Laukkanen (2006), Timmons and Spinelli (2007) and Gibb (1997). The process, which combines migrating to a rural place and starting an enterprise, asks for creativity and entrepreneurial mind-set besides coping with the structural factors which are described in the models. The youth is interested in the rural areas, partly based on values. The further one proceeds toward deep rural, the more common is pluriactivity in the intentions by the youth. Many new rural entrepreneurs were positively surprised by the success and ease of the business. Rural areas were observed to include several strengths as a business environment along, for example, limited competition and low costs. This study highlighted that rural areas have many business opportunities, which are not fully exploited. Based on the qualitative study, various personal and social factors (preferences, family, relatives, business networks) play a key role in the success of migrating entrepreneurs in rural areas. Moving into a rural area to run a business is not a walk in the park, but asks for holistic thinking and own initiative.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (84 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherLiiketoimintamahdollisuuksien tunnistaminen ja hyödyntäminen
dc.subject.otheryrittäjyys maaseudulla
dc.subject.othertoimintaympäristö
dc.subject.othermaaseututyypit
dc.subject.otheryrittäjyyden prosessi
dc.subject.otheryrityksen strategiatyö
dc.subject.otheryrittäjien verkostot
dc.titleYrittäjyys maaseudulla : monimenetelmätutkimus suomalaisten nuorten unelmista ja maallemuuttajien kokemuksista
dc.title.alternativeMonimenetelmätutkimus suomalaisten nuorten unelmista ja maallemuuttajien kokemuksista
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201505121821
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineYrittäjyysfi
dc.contributor.oppiaineEntrepreneurshipen
dc.date.updated2015-05-12T11:28:31Z
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20422
dc.subject.ysomaaseutu
dc.subject.ysoyrittäjyys
dc.subject.ysotoimintaympäristö
dc.subject.ysoliiketoimintaympäristö
dc.subject.ysoyrittäjät
dc.subject.ysoverkostot
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot