Ekspertti ja noviisi liikunnanopettajien ajatuksia liikunnanopetuksen suunnittelusta ja toteutuksesta yläkoulussa
Date
2015Taunila, Katriina & Voutila, Essi. 2015. Ekspertti ja noviisi
liikunnanopettajien ajatuksia liikunnanopetuksen suunnittelusta ja
toteutuksesta yläkoulussa. Kasvatustieteiden pro gradu -tutkielma.
Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos.
Pro gradu -tutkimuksessamme tutkimme noviisi ja ekspertti
liikunnanopettajien ajatuksia liikunnanopetuksen suunnittelusta ja
toteutuksesta yläkoulussa. Tutkimuksemme tarkoitus oli selvittää kokeneen ja
vastavalmistuneen liikunnanopettajan pedagogista ymmärrystä, ajatuksia
liikunnanopetuksen suunnittelusta sekä opetusmenetelmien käytöstä.
Tutkimuksemme on kvalitatiivinen, jonka aineisto kerättiin
teemahaastatteluna viidessä eri yläkoulussa syksyllä 2014. Tutkimusaineiston
analysoimme laadullisen sisällönanalyysin avulla aineistolähtöisesti.
Tutkimustuloksina voimme todeta noviisi- ja eksperttiopettajien pitävän
lajikeskeisyyden vähenemistä uudessa perusopetuksen opetussuunnitelman
perusteissa 2014 mahdollisuutena uusien liikuntamuotojen tuomiselle osaksi
liikunnanopetusta. Tutkittavien mukaan tällä voitaisiin pienentää oppilaiden
välisiä tasoeroja koululiikunnassa. Liikuntatuntien suunnittelun osalta sekä
noviisi- että eksperttiopettajat pitivät oppilaantuntemusta tärkeänä osana
suunnittelutyötä. Eksperttiopettajista poiketen noviisiopettajat nostivat esille
onnistumisen kokemusten tarjoamisen opetuksen suunnittelussa, kun taas
eksperttiopettajat puhuivat tavoitteiden asettelun tärkeydestä ja ajan
riittämättömyydestä suunnittelussa. Opetusmenetelmien käytössä puolestaan
sekä noviisi- että eksperttiopettajat mainitsivat opettajajohtoisuuden ja
oppilasjohtoisuuden merkityksen toiminnassaan.
Johtopäätöksemme mukaisesti noviisiudella tai eksperttiydellä ei ole
suurta merkitystä opettajien ajatuksiin liikunnanopetuksen suunnittelusta ja
toteutuksesta yläkoulussa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29543]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Liikunnan yhteisopetus yläkoulussa - oppilaan toive vai kauhistus : tapaustutkimus yhden yhteisopetukseen siirtyneen luokan oppilaiden kokemuksista
Lassila, Satu-Marja (2017)TIIVISTELMÄ Lassila, S. 2017. Liikunnan yhteisopetus yläkoulussa – oppilaan toive vai kauhistus? Tapaustutkimus yhden yhteisopetukseen siirtyneen luokan oppilaiden kokemuksista. Liikuntatieteellinen tiedekunta. Jyväskylän ... -
Yläkoulun liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden autonomian tukemisesta liikunnanopetuksessa
Kavén, Sini; Isojoki, Enni (2021)Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden autonomian tukemisesta liikunnanopetuksessa. Tavoitteena oli selvittää liikunnanopettajien omakohtaisia ... -
“Vaikka sillä olis kuinka huono olla ja elämä myllertää, että se sais jonkun semmosen palautteen, että hänessä on myös jotain hyvää” : yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia luonteenvahvuuksista sekä niiden vahvistamisesta liikuntatunneilla
Tuomainen, Tea; Ovaska, Hanna (2021)Tässä tutkielmassa tarkastelimme yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia luonteenvahvuuksista. Keskityimme siihen, mitä kokemuksia haastateltavilla oli luonteenvahvuuksista ja niiden vahvistamisesta sekä siihen, mitkä ... -
“Se resurssin tuominen sinne on ehkä se kaiken a ja o.” : opettajien käsityksiä inklusiivisen liikunnanopetuksen toteuttamisesta ja sen vaatimasta ammattitaidosta
Lehtinen, Paula; Siimekselä, Sini (2019)Koulutuksellisen inkluusion pyrkimyksenä on luoda kaikille oppilaille yhdenvertaiset mahdollisuudet opiskella ja oppia. Tässä tutkimuksessa koulutuksellista inkluusiota tarkasteltiin käytännön toteutuksen näkökulmasta. ...