Käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen suhde matkapuhelimia vertailevassa käyttäjätutkimuksessa
Käytettävyystutkimuksella ja käytettävyyden mittaamisella on pitkä historia ja
aihetta on tutkittu paljon. 2000-luvulla akateemiseen tutkimukseen käytettävyyden rinnalle on noussut käyttäjäkokemus. Käyttäjäkokemus on kokonaisuus,
johon käytettävyys osana kuuluu, mutta joka sisältää myös kontekstin, jossa
vuorovaikutus tapahtuu sekä käyttäjän sisäisen tunnetilan. Käyttäjäkokemuksen
määritelmiä on useita, eikä akateemisessa keskustelussa ole löydetty vielä
yhteisesti hyväksyttyä määritelmää. Tässä tutkimuksessa on kuvattu käyttäjä-
koe (N=24), jossa selvitettiin käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen suhdetta
vertailemalla Applen iPhone ja Nokian 2730 puhelimia useilla erilaisilla käytettävyyden
ja käyttäjäkokemuksen mittareilla. Kokeessa tehtiin neljä tehtävää
kummallakin puhelimella ja jokaisen tehtävän jälkeen täytettiin kysely tehtävän
kuormittavuudesta sekä tehtävän aiheuttamista tuntemuksista Tehtävistä mitattiin
kokonaissuoritusaika ja lisäksi tehtävien jälkeen suoritettiin kysely koehenkilön
kokemasta puhelimen käytettävyydestä sekä käyttäjäkokemuksesta.
Kokeen tuloksista selvisi, että vaikka Applen puhelimella tehtyjen tehtävien
kokonaissuoritusaika oli 1.88 kertainen Nokian puhelimeen verrattuna ja kolme
tehtävää neljästä koettiin kuormittavammaksi Applen puhelimella, niin silti
tutkimuksessa ei löytynyt tilastollisesti merkitsevää eroa käytettävyyttä mittaavien
mittareiden (SUS-kysely ja Attrakdiff 2 –kyselyn PQ-mittari) tuloksissa.
Käyttäjäkokemusta mitattaessa tilastollisesti merkitsevä ero Applen eduksi oli
houkuttelevuudessa sekä käyttäjän identiteetin viestimisessä. Koehenkilöt kuvailivat
Applen iPhonea ylelliseksi, kiinnostavaksi ja luovaksi, kun taas Nokian
puhelinta pidettiin tavallisena ja tylsänä ja arkisena. Tutkimuksen tuloksista
voidaan tehdä johtopäätös, että heikon käytettävyyden voi ainakin osittain korjata
muilla käyttäjäkokemuksen osa-alueilla , kuten tuotteen haluttavuudella tai
käyttäjän identiteetin esiintuomisella. Aikaisemmassa tutkimuksessa aiheesta
on käytetty termiä ”wow-faktori”. Tutkimuksen tulokset antavat lisätukea käsitykselle,
että käyttäjät arvioivat tuotteita paljon laajemmassa kontekstissa, kuin
mitä perinteisessä käytettävyystutkimuksessa on käsitetty.
...
The field of study of Usability research and usability testing has a long history
and the subject has been studied extensively. User experience has risen as an
independent field of study next to usability in 2000s. Usability is part of the user
experience, but User experience also contains the context in which the interaction
takes place and the feelings that user has during interaction. User experience
has a number of definitions, and academic world has not yet found commonly
accepted definition. This study contains a user test (N = 24), which studied
the relationship of usability and user experience by comparing the Apple
iPhone and the Nokia 2730 phone. The test consists of a variety of usability and
user experience measurements. The tests were carried out with four tasks on
each phone and after each task queries of task workload and the feelings that
task evoked were filled. Total execution time of all tasks we clocked for each
phone and feelings about overall usability and user experience were gathered
via survey after the tasks. The results showed that although the total time for all
tasks with Apple's phone was 1.88 times that of Nokia phone and that three
tasks out of four were experienced more demanding with Apples phone, there
we no statistically significant difference between the overall usability of the two
phones (SUS-questionnaire and the PQ-measure of Attrakdiff 2- questionnaire).
In measuring user Experience, a statistically significant difference was found in
favor of Apple in attractiveness, as well as in the ability to communicate the
user's identity. The participants described the iPhone as luxurious, interesting
and creative whereas the Nokia phone was described as usual, boring and
mundane. As a conclusion, the study shows that low usability can be fixed, at
least partially, with other fields of user experience, as with attractiveness and
communicating users identity. Previous studies have used the term “wowfactor”.
The results of this study provide further support the view that users
rate products in much broader context than the traditional field of usability research
takes account.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Käyttäjäkokemuksen muotoutuminen verkkopalveluissa : kokemuksia verkkopankkitunnistautumisesta
Sjöholm, Katja (2020)Tässä pro gradu- tutkielmassa tarkasteltiin käyttäjäkokemuksen muotoutumista verkkopalveluissa, erityisesti verkkopankkitunnistautumisen osalta. Aluksi esiteltiin kirjallisuuskatsauksen muodossa keskeisimmät teoriat ja ... -
Käyttäjäkokemuksen vaikutukset verkkokaupan asiakastyytyväisyyteen
Nissinen, Ella (2020)Verkkokaupan kasvavan suosion myötä myös kiinnostus verkkokauppasivus-tojen suunnittelua kohtaan on lisääntynyt. Niin kuin kaiken liiketoiminnan, myös verkkokaupankäynnin tavoitteena on tehdä voittoa, ja koska asiakastyytyväisyys ... -
Käyttäjäkokemuksen suunnittelu ketterässä ohjelmistokehityksessä
Terimaa, Tarmo (2019)Nykyaikaisilta ohjelmistoilta vaaditaan niiden teknisten ominaisuuksien lisäksi saumatonta käyttäjäkokemusta. Käyttäjäkokemuksella tarkoitetaan subjektiivista, dynaamista ja kontekstista riippuvaista kokemusta, joka ... -
Käyttäjäkokemuksen suunnittelu ketterässä ohjelmistokehityksessä
Terimaa, Tarmo (2019)Nykyaikaisilta ohjelmistoilta vaaditaan niiden teknisten ominaisuuksien lisäksi saumatonta käyttäjäkokemusta. Käyttäjäkokemuksella tarkoitetaan subjektiivista, dynaamista ja kontekstista riippuvaista kokemusta, joka ... -
Käyttäjäkokemuksen suunnittelun malli toimintakyvyn mittaamisen sähköisissä kyselylomakkeissa.
Ivanov, Vladimir; Lappalainen, Tuire (2022)Käyttäjäkokemus on avaintekijä, kun määritetään, onko järjestelmän suunnittelu yhteensopiva käyttäjän koettujen kokemusten, kuten odotuksien sekä kontekstuaalisten, ympäristöllisten ja henkilökohtaisten vaikuttavien ...