Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTörmä, Elina
dc.contributor.authorLaukkanen, Jonna
dc.date.accessioned2015-05-10T10:58:56Z
dc.date.available2015-05-10T10:58:56Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1473439
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45829
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tutkin, millaisia käsityksiä esiopettajilla ja luokanopettajilla on sitoutumisesta ennakkoon määriteltyjen käytänteiden toteuttamiseen jatkumossa. Sitoutumisen näkökulmasta jatkumokäytänteitä ei ole aikaisemmin tutkittu, joten tutkimukseni näkökulma on tuore. Tutkimuksen tuloksista ja johtopäätöksistä on hyötyä kentän työntekijöille, jatkumokäytänteitä määritteleville asiantuntijoille sekä opettajankoulutuslaitokselle. Tutkimukseni luo pohjan valtakunnallisten ja kunnallisten jatkumomallien rakentamiselle. Tutkimukseni on laadullinen ja tutkimusotteeni fenomenografinen. Keräsin tutkimusaineistoni keväällä 2013 ryhmähaastatteluin ja keväällä 2014 yksilöhaastatteluin Kuopiossa. Kolme esiopettajaa muodosti yhden ryhmähaastattelun ja kolme luokanopettajaa toisen. Näistä opettajista haastattelin kaksi esiopettajaa ja kaksi luokanopettajaa henkilökohtaisesti. Analysoin yksilöhaastatteluaineistoni fenomenografisen analyysin mukaisesti, minkä perusteella muodostin horisontaalisen kuvauskategoriajärjestelmän. Opettajien käsitykset koskevat ennakkoon määriteltyjä ja kontekstissa muotoutuneita jatkumokäytänteitä, kehitettäviä tekijöitä jatkumossa ja sitoutumista edistäviä tekijöitä. Lisäksi ammattiryhmillä on käsityksiä sitoutumisesta. Opettajien käsitysten mukaan jatkumossa kaikkein tärkeintä ovat lapsen tukeminen, lapsen onnistunut siirtymä sekä yhteistyö esikoulun ja koulun välillä. Opettajien käsitykset heijastavat jatkumon mikro- ja mesosysteemin tasoja. Jatkumokäytänteitä tulee kuitenkin toteuttaa monipuolisesti mikro-, meso- ja eksosysteemin tasoilla – lapsen, aikuisten ja vanhempien tasolla.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (115 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otheralkuopetus
dc.subject.otheresiopetus
dc.subject.otherkäsitys
dc.subject.otherjatkumo
dc.subject.otherfenomenografia
dc.titleJatkumo koulutaipaleen suunnannäyttäjänä : esiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä jatkumosta
dc.title.alternativeEsiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä jatkumosta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201505101783
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.subject.methodFenomenografia
dc.date.updated2015-05-10T10:58:56Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoalkuopetus
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysokäsitykset
dc.subject.ysojatkumo
dc.subject.ysosiirtymävaihe
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot