"Ois hienoa jos kaikki ois sähköisessä muodossa" : digital self-revising material for adult language learners
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää onko aikuisille kohdistetulle digitaaliselle itseopiskelumateriaalille tarvetta. Tällä hetkellä edistyneemmille aikuisopiskelijoille ei ole olemassa itsekertausmateriaalia. Aikuiskoulutusta on vasta viime vuosina alettu tutkia tarkemmin ja olemassa oleva kirjallisuus aiheesta on hyvin yleisellä tasolla ja keskittyy lähinnä iän tuomiin haasteisiin opiskelussa sekä nuorten ja aikuisten eroavaisuuksien tarkasteluun oppimisen näkökulmasta. Aikuisten itsenäistä kielten opiskelua ei ole aikaisemmin juurikaan tutkittu. Jo olemassa olevat tutukimukset aiheesta ovat hyvin yleispiirteisiä sekä pysyttelevät usein teoreettisella tasolla. Tämän vuoksi tutkielma on ensimmäisiä, joka kohdistuu tarkemmin aikuisopiskelijoiden tarpeisiin sekä vaatimuksiin, kun kyseessä on itsenäinen kielen kertaus sekä opiskelu. Tutkielma perehtyy myös oppimateriaalin digitaalisuuden hyötyihin sekä haasteisiin. Digitaalisia oppimateriaaleja koskevia tutkimuksia on olemassa vasta muutamia, mutta yksikään niistä ei ole keskittynyt aikuisopiskelijoiden itsenäiseen kielenkertaukseen.
Tutkielman aineistoina toimi viidelle aikuiselle tehdyt haastattelut. Aineiston analysoinnissa käytettiin kvalitatiivista aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Jokainen haastattelu litteroitiin, minkä jälkeen haastattelujen kesken etsittiin yhtenäisiä teemoja. Tämän avulla aineistosta saatiin tiivistettyä tutkimuksen kannalta olennaisimmat tiedot. Nämä aineistosta kootut yhteiset teemat koottiin vielä kuuteen eri ryhmään. Tämän lisäksi analyysissa verrattiin saatua aineistoa aiheesta olevaan kirjallisuuteen.
Tutkielman tulokset osoittivat selvästi, että aikuisille kohdistetulle digitaaliselle itseopiskelumateriaalille on tarvetta. Aineiston avulla saatiin myös selville se, että materiaalin digitaalisuus toisi sille lisäarvoa, mikäli sisältö olisi laadukasta ja sen käytettävyys olisi hyvä. Tuloksista kävi myös ilmi, että aikuisopiskelijoilla oli toisistaan poikkeavia kielen osa-alueita, joita he halusivat kerrata. Kaikki aikuisopiskelijat kuitenkin ilmaisivat epävarmuutta omasta kielitaidostaan sekä kokemattomuutta kielen käytössä, mihin tulisikin jatkossa keskittyä materiaalin sisällön suunnittelussa.
Tutkielman aineiston suppeuden vuoksi tuloksia ei voida yleistää koskemaan kaikkia aikuisopiskelijoita. Johtuen tutkielman laajuudesta, suurempi katanta aikuisopiskelijoista tai itseopiskelumateriaalin sisällön tarkempi selvitys ei ollut mahdollista. Tutkielmaa voisikin jatkaa laajemmalla otannalla aikuisopiskelijoita sekä lisäselvityksellä mahdollisen materiaalin sisällöstä.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
From interdepe[n]dence to agency : migrants as learners of English and Finnish in Finland
Hakkarainen, Tiina (2011)Maahanmuuttajien määrä Suomessa on kasvanut räjähdysmäisesti sitten 1990-luvun. Muutos väestörakenteessa vaikuttaa myös suomalaisten koulujen arkeen ja opettajien työhön, mutta tutkimusta maahanmuuttajista erityisesti ... -
“RIP English!” : language ideological debate in a comment field of a Finnish entertainment site
Karjalainen, Reeta (2018)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kieli-ideologioita ja ideologisia mielipiteitä ei-standardinmukaista englantia kohtaan esiintyy suomalaisten hyödyntämässä sosiaalisessa mediassa, miten näitä ideologioita ... -
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ... -
Teachers' beliefs about learning and language as reflected in their views of teaching materials for Content and Language Integrated Learning (CLIL)
Bovellan, Eveliina (University of Jyväskylä, 2014) -
Learner at the heart of curriculum : Theoretical analysis of core curriculum in Finland
Valli, Päivi (2021)The curriculum is seen as a key steering document for teaching and learning. In Finland, its latest reform from 2014 highlights the importance of pupil’s learning rather than teaching. This article describes the learner-centered ...