dc.contributor.advisor | Savolainen,Hannu | |
dc.contributor.author | Tervo, Pirkko | |
dc.date.accessioned | 2015-05-04T14:48:33Z | |
dc.date.available | 2015-05-04T14:48:33Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1473141 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45764 | |
dc.description.abstract | Tiivistelmä
Tervo Pirkko. ONKO FYYSISELLÄ MINÄKUVALLA YHTEYTTÄ PSYYKKISIIN PULMIIN?
Erityispedagogiikan pro gradu tutkielma.
Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos.
Ohjaaja: Hannu Savolainen
Kevät-2015
66 sivua
Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, onko fyysisellä minäkuvalla yhteyttä psyykkisiin pulmiin ja onko tämä yhteys erilaista tytöillä ja pojilla. Fyysinen minäkuva jakautuu tässä tutkimuksessa kahteen osa-alueeseen, minäkuvaan koskien fyysistä ulkonäköä ja fyysisiä kykyjä. Psyykkisien pulmien indikaattorina käytettiin sekä opettajien että oppilaiden arviota.
Tutkimuksessani on valmis aineisto (ISKE-verkosto) ja tämän tutkimuksen taustateoriana on Marshin minäkäsitysteoria. Tutkimuksen aineisto on kerätty viidennen luokan oppilailta, n = 588, joista opettajat arvioivat psyykkisiä pulmia osalla heistä (n= 273). Aineistoa on käsitelty tilastollisin menetelmin. Muuttujien välisiä yhteyksiä on tarkasteltu korrelaatiokertoimella ja regressioanalyysillä.
Tulokset: Tulosten mukaan fyysinen ulkonäkö ja fyysiset kyvyt ovat tilastollisesti merkitsevässä yhteydessä sekä oppilaan että opettajan arvioimiin psyykkisiin pulmiin. Minäkuvan osa-alueiden ja psyykkisten pulmien välisessä yhteydessä havaittiin myös eroja tyttöjen ja poikien välillä. Pojilla fyysisen ulkonäön yhteys itsearvioituihin psyykkisiin pulmiin oli voimakkaampi kuin vastaava yhteys tytöillä, vaikka tytöilläkin juuri tämä yhteys oli voimakkain. Regressioanalyysin perusteella havaittiin erityisesti fyysisten kykyjen selittävän opettajan arvioimia psyykkisiä pulmia. Oppilaan arvioimissa psyykkisissä pulmissa vahvempi selittäjä oli fyysinen ulkonäkö. Erityisopetuksen ja sukupuolen kontrollointi ei kummassakaan tapauksessa muuttanut selitysastetta merkittävästi. Erityisopetus oli selvästi suurempi selittäjä opettajan arvioimiin psyykkisiin pulmiin ja selitti niitä tilastollisesti merkitsevästi. Sukupuolella ei ollut tilastollisesti merkittävää osuutta psyykkisiin pulmiin. | fi |
dc.description.abstract | Abstract
Tervo Pirkko. IS THE PHYSICAL SELF-CONCEPT CONNECTED WITH PSYCHOLOGICAL PROBLEMS?
Special Education Master’s Thesis in University of Jyväskylä.
Faculty of Pedagogy
Supervisor Hannu Savolainen
Spring 2015
66 pages
The aim of this study is to find out whether the physical self-concept is connected with psychological problems and if the connection is different between boys and girls. In this study physical-self-concept is divided into two subareas, physical appearance and physical ability. Evaluations by both teachers and pupils were used as indicators of psychological problems.
In this study material has been collected in (ISKE-project) from fifth graders (n=588), for some of which their teachers (n=273) assessed psychological problems. Background theory used is self-concept theory of Marsh. Data has been subjected to statistical analysis.
Results indicated that physical appearance and physical abilities are statistically significantly connected with both pupils’ and teachers’ assessment of psychological problems. Gender differences were detected in the connection of areas of self-concept and psychological problems. The connection between physical appearance and psychological problems was stronger for boys than girls although the connection for girls was also strong. Regression analysis highlighted importance of physical abilities in teachers’ assessment. Physical appearance was stronger contributor for students’ assessment. Controlling for special education and gender did not significantly influence coefficient of determination. Special education was clearly more important determiner for teachers. Gender wasn’t statistically significant. | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (66 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | minäkäsitys | |
dc.subject.other | fyysinen ulkonäkö | |
dc.subject.other | fyysiset kyvyt | |
dc.subject.other | masennus | |
dc.subject.other | ahdistuneisuus | |
dc.title | Onko fyysisellä minäkuvalla yhteyttä psyykkisiin pulmiin? | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201505041715 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.date.updated | 2015-05-04T14:48:33Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | minäkuva | |
dc.subject.yso | ulkonäkö | |
dc.subject.yso | masennus | |
dc.subject.yso | ahdistus | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | oppimisvaikeudet | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |