Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKolu, Jaana
dc.contributor.authorPiispanen, Annina
dc.date.accessioned2015-04-30T09:14:17Z
dc.date.available2015-04-30T09:14:17Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45749
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia eroja Suomen ja Ruotsin opetussuunnitelmissa on globaalikasvatuksen osalta sekä kuinka globaalikasvatus ilmenee Suomen ja Ruotsin yläkoulun opetussuunnitelmissa. Tutkimus on rajattu koskemaan kolmea yläkoulun oppiainetta: maantietoa, englantia ja uskontoa. Lisäksi selvitettiin, kuinka globaalikasvatuksen eri osa-alueet ilmenevät edellä mainittujen oppiaineiden opetussuunnitelmissa. Tutkimuksessa on käytetty aineistopohjaista analyysiä siten, että aineistosta, eli opetussuunnitelmista, on poimittu vain ne seikat jotka ovat oleellisia tutkimuskysymyksiin vastaamiseksi. Opetussuunnitelmien sisällöistä löytyi huomattavan paljon yhtäläisyyksiä, joskin vertailua vaikeutti hieman opetussuunnitelmien erilainen kielellinen tyyli. Suomen opetussuunnitelmassa tavoitteet oli kuvailtu runsassanaisemmin. Eroja löytyi lähinnä painotuksissa opetussuunnitelmien välillä, esimerkiksi maantiedon kohdalla painotettiin Ruotsin opetussuunnitelmassa enemmän luonnonkatastrofeja ja niiden vaikutuksia, kun taas Suomen opetussuunnitelmassa keskityttiin kestävään kehitykseen. Globaalikasvatuksen eri osa-alueet ovat selkeästi nähtävissä Suomen ja Ruotsin opetussuunnitelmissa. Kaikkiin globaalikasvatuksen osa-alueisiin löytyi viittaus vähintään yhden oppiaineen osalta Suomen opetussuunnitelmasta, mutta Ruotsin suunnitelmasta ei löytynyt viittauksia mediakasvatukseen näiden kolmen oppiaineen osalta. Tutkimuksen tulosten pohjalta voisi toteuttaa jatkotutkimusta esimerkiksi tutkimalla kuinka opetussuunnitelmien tavoitteet käytännössä toteutuvat.fi
dc.format.extent32
dc.language.isoswe
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherglobaalikasvatus
dc.subject.otherkestävä kehitys
dc.subject.otheropetussuunnitelma
dc.subject.otherkansainvälisyyskasvatus
dc.titleGlobal fostran i läroplanerna för geografi, engelska och religion : en jämförelse mellan Finland och Sverige
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201504301699
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.date.updated2015-04-30T09:14:18Z
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot