Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVuorisalo, Mari.
dc.contributor.authorStjerna-Häkämies, Mia
dc.date.accessioned2015-04-30T07:53:35Z
dc.date.available2015-04-30T07:53:35Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1473034
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45748
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää esiopetusikäisten lasten ajatuksia ja kokemuksia luonnosta oppimisympäristönä Lahelan tertun päiväkodin metsäryhmässä. Oppiminen on läsnä kaikkialla lasten elämässä ja sen kenttä tulisi nähdä laajemmin kuin vain perinteisenä luokkaopetuksena. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, miten lasten luontoherkkyys ilmenee päivittäisessä kontaktissa luontoympäristön kanssa. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen eli kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimukselliseksi lähestymistavaksi valikoitui etnografia ja aineisto kerättiin luontoympäristössä syksyllä 2014. Aineisto koostuu 22 metsäryhmän lapsen ottamasta 184 valokuvasta ja niiden pohjalta ryhmähaastattelussa muodostetuista valokuvatarinoista, lasten teemapohjaisista yksilöhaastatteluista sekä kenttäpäiväkirjan merkintöihin pohjautuvista 13 etnografisesta tarinasta. Tulosten analysoinnin apuna käytettiin aineistopohjaista sisällönanalyysiä. Tutkimustulokset osoittivat, että esiopetusikäiset lapset kokevat luontoympäristön monipuolisena ja rikkaana oppimisen kontekstina. Lapset arvostivat luontoympäristön tarjoamia mahdollisuuksia vertaisryhmätoimintaan, jossa he saivat reflektoida omia kokemuksiaan ja ajatuksiaan. Lisäksi lapset pitivät tärkeinä luontoympäristössä monipuolisia toimintamahdollisuuksia, jotka he ottivat haltuun aktiivisen liikkumisen, leikkimisen sekä tutkivan työotteen avulla. Oppimisympäristönä luonto tuki monin eri tavoin lapsen kokonaisvaltaista, holistista kehitystä. Luontoympäristö edisti myös lasten ympäristöherkkyyttä ja viritti lapsissa voimakkaita emootioita, mielipahan ja mielihyvän kokemuksia. Tunnepohjaiset, omiin henkilökohtaisiin kokemuksiin ja elämyksiin perustuvat tekijät, lisäävät lapsissa luonnon arvostamista ja niillä on suuri vaikutus ympäristövastuullisen käyttäytymiseen syntyyn. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että luontokonteksti tarjoaa lasta osallistavan oppimisympäristön, jossa lapsen taidot havainnoida luontoa voimistuvat. Lisäksi tulosten pohjalta voidaan korostaa lapsinäkökulman huomioinnin tärkeyttä ja merkityksellisyyttä tulevaisuuden oppimisympäristöjen kehittämistyössä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (91 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherluontoherkkyys
dc.titleMetsän taikaa : luonto esiopetuksen oppimisympäristönä
dc.title.alternativeLuonto esiopetuksen oppimisympäristönä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201504301698
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.subject.methodKvalitatiivinen tutkimus
dc.date.updated2015-04-30T07:53:36Z
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysoluonto
dc.subject.ysoympäristökasvatus
dc.subject.ysokokemusoppiminen
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot