Show simple item record

dc.contributor.advisorRautiainen, Katri-Helena
dc.contributor.advisorLouhivuori, Jukka
dc.contributor.authorHönö, Anni
dc.date.accessioned2015-04-28T07:54:34Z
dc.date.available2015-04-28T07:54:34Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1472901
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45725
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä musiikkitoimintaa oppilaat tekevät vapaa-ajallaan ja millainen tablet-tietokoneilla harjoitettu koulun musiikkitoiminta siirtyy oppilaiden vapaa-aikaan. Tavoitteena on myös selvittää, miten tablet-tietokoneiden käytön määrä ja sisältö vapaa-ajalla kehittyy tutkimusjakson aikana. Tutkimus toteutettiin vuoden 2014 keväällä. Tutkimusaineisto kerättiin yhdeltä alakoulun neljänneltä luokalta, jonka jokaisella oppilaalla oli käytössään henkilökohtainen tablet-tietokone. Tutkimus toteutettiin järjestämällä oppilaille tablet-tietokoneisiin painottuva 4 kuukauden pituinen tutkimusjakso musiikissa. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla, haastatteluilla ja tutkijan omista observoinneista. Oppilaat täyttivät kyselylomakkeen tutkimusjakson alussa ja lopussa. Kyselylomakkeiden perusteella valikoitui kahdeksan haastateltavaa, joita haastateltiin tutkimusjakson lopussa. Analyysit tehtiin sekä kvalitatiivisin että kvantitatiivisin metodein. Tutkimuksessa kävi ilmi, että musiikinkuuntelu oli suosituinta vapaa-ajan musiikkitoimintaa. Monet oppilaista käyttivät tablet-tietokoneita musiikkitoimintaan vapaa-ajalla, tosin kaikki eivät kuitenkaan siitä kiinnostuneet. Tutkimusjaksolla ei ollut juuri vaikutusta oppilaiden vapaa-ajan musiikkitoiminnan määrään. Oppilaat innostuivat tablet-tietokoneilla eniten luovasta tekemisestä, ja se siirtyi myös monen oppilaan vapaa-aikaan. Oppilaat käyttivät vapaa-ajalla lähinnä koulussa ladattuja musiikkiohjelmia. Koulussa käytetyt musiikkiohjelmat siirtyivät monelle lapselle vapaa-ajan käyttöön, joten tablet-tietokoneiden musiikkiohjelmiin tulisi panostaa entistä enemmän. Tablet-tietokoneet näyttivät sopivan parhaiten musiikilliseen keksimiseen, kun taas perinteisemmät välineet esimerkiksi yhdessä soittamiseen. Kaikki oppilaat eivät kuitenkaan tablet-tietokoneista innostuneet, ja se on pidettävä mielessä tablet-tietokoneiden opetuskäytössä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (97 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherTablet-tietokoneet
dc.subject.othermusiikkiteknologia
dc.subject.othermusiikinopetus
dc.subject.otherinformaali oppiminen
dc.subject.otheropetusteknologia
dc.subject.othervapaa-aika
dc.titleTablet-tietokoneet 4. luokan musiikinopetuksessa ja oppilaiden vapaa-ajalla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201504281684
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosMusiikin laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Musicen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2015-04-28T07:54:35Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysotaulutietokoneet
dc.subject.ysomusiikkiteknologia
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoinformaali oppiminen
dc.subject.ysoopetusteknologia
dc.subject.ysovapaa-aika
dc.subject.ysolapset


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record