dc.contributor.advisor | Rautiainen, Katri-Helena | |
dc.contributor.advisor | Louhivuori, Jukka | |
dc.contributor.author | Hönö, Anni | |
dc.date.accessioned | 2015-04-28T07:54:34Z | |
dc.date.available | 2015-04-28T07:54:34Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1472901 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45725 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä musiikkitoimintaa oppilaat tekevät vapaa-ajallaan ja millainen tablet-tietokoneilla harjoitettu koulun musiikkitoiminta siirtyy oppilaiden vapaa-aikaan. Tavoitteena on myös selvittää, miten tablet-tietokoneiden käytön määrä ja sisältö vapaa-ajalla kehittyy tutkimusjakson aikana.
Tutkimus toteutettiin vuoden 2014 keväällä. Tutkimusaineisto kerättiin yhdeltä alakoulun neljänneltä luokalta, jonka jokaisella oppilaalla oli käytössään henkilökohtainen tablet-tietokone. Tutkimus toteutettiin järjestämällä oppilaille tablet-tietokoneisiin painottuva 4 kuukauden pituinen tutkimusjakso musiikissa. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla, haastatteluilla ja tutkijan omista observoinneista. Oppilaat täyttivät kyselylomakkeen tutkimusjakson alussa ja lopussa. Kyselylomakkeiden perusteella valikoitui kahdeksan haastateltavaa, joita haastateltiin tutkimusjakson lopussa. Analyysit tehtiin sekä kvalitatiivisin että kvantitatiivisin metodein.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että musiikinkuuntelu oli suosituinta vapaa-ajan musiikkitoimintaa. Monet oppilaista käyttivät tablet-tietokoneita musiikkitoimintaan vapaa-ajalla, tosin kaikki eivät kuitenkaan siitä kiinnostuneet. Tutkimusjaksolla ei ollut juuri vaikutusta oppilaiden vapaa-ajan musiikkitoiminnan määrään. Oppilaat innostuivat tablet-tietokoneilla eniten luovasta tekemisestä, ja se siirtyi myös monen oppilaan vapaa-aikaan. Oppilaat käyttivät vapaa-ajalla lähinnä koulussa ladattuja musiikkiohjelmia.
Koulussa käytetyt musiikkiohjelmat siirtyivät monelle lapselle vapaa-ajan käyttöön, joten tablet-tietokoneiden musiikkiohjelmiin tulisi panostaa entistä enemmän. Tablet-tietokoneet näyttivät sopivan parhaiten musiikilliseen keksimiseen, kun taas perinteisemmät välineet esimerkiksi yhdessä soittamiseen. Kaikki oppilaat eivät kuitenkaan tablet-tietokoneista innostuneet, ja se on pidettävä mielessä tablet-tietokoneiden opetuskäytössä. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (97 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Tablet-tietokoneet | |
dc.subject.other | musiikkiteknologia | |
dc.subject.other | musiikinopetus | |
dc.subject.other | informaali oppiminen | |
dc.subject.other | opetusteknologia | |
dc.subject.other | vapaa-aika | |
dc.title | Tablet-tietokoneet 4. luokan musiikinopetuksessa ja oppilaiden vapaa-ajalla | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201504281684 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2015-04-28T07:54:35Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | taulutietokoneet | |
dc.subject.yso | musiikkiteknologia | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | informaali oppiminen | |
dc.subject.yso | opetusteknologia | |
dc.subject.yso | vapaa-aika | |
dc.subject.yso | lapset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |