Datan analysointi verkkokauppojen suosittelujärjestelmissä big datan konteks-tissa
Tämä tutkielma keskittyy suosittelujärjestelmien yleiseen toimintaperiaattee-seen ja niiden tarjoamiin hyötyihin. Suosittelujärjestelmien toiminta täyttää Big datalle ominaiset piirteet, mistä syystä asiaa lähestytään Big datan analysointi-na. Tarkoituksena on antaa lukijalle yleiskuva suosittelujärjestelmistä, niiden toimintaperiaatteesta ja käyttötarkoituksesta. Tutkielmassa käsitellään suositte-lujärjestelmistä yhteisöllistä, yhteistoimintapohjaista, demografista ja tietä-myspohjaista suodatusta sekä hybridejä variaatioita. Lisäksi kerrotaan suositte-lujärjestelmien tarjoamista hyödyistä nimenomaan palveluntarjoajan näkökul-masta.
Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Lähdeaineisto koostuu pääosin tieteellisistä artikkeleista ja muutamasta aiheeseen liittyvästä kirjasta, jotka on julkaistu pääosin 2000-luvulla. Yleisesti tiedossa olevissa asioissa on viitattu kaupallisiin lähteisiin ja blogikirjoituksiin. Lähdeaineistoa valitessa yhtenä prioriteettina oli julkaisuajankohta, sillä suosittelujärjestelmät ovat melko uusi ja nopeasti kehittyvä ala.
Tämän tutkielman luettuaan lukijalla on yleiskäsitys suosituimpien suo-datustekniikoiden toimintaperiaatteesta. Suosittelujärjestelmien tarjoamat hyödyt ja huomionarvoiset asiat suosittelujärjestelmien käyttöönotossa tulevat myös esille. Verkkokaupalle ominainen pitkä häntä-ilmiö käsitellään omana lukunaan.
...
This research paper’s main focus is on general function of recommender sys-tems and what benefits they will give. Recommender systems function fulfills the principles of big data and therefore this area is approached as a big data context. The idea is to provide general view about recommender systems, how they function and for what purpose they are designed. This paper focuses on collaborative filtering, content-based filtering, demographic filtering, knowledge-based filtering and hybrid variations. In addition to that, possible commercial benefits are discussed in a service provider point-of-view.
This research is made as a literature review. References consists of scien-tific articles and a few area related books, most of these published in 2000-era. Commercial sources and blogs have been used in a few relatively commonly known issues. One of the priorities in selecting references was publishing date because recommender systems is fast-developing area of interest.
After reading this research paper reader should have general understand-ing about most common recommendation filtering techniques. Commercial benefits and what to take in consideration when applying recommender system in use are also pointed out. The long tail, phenomenon occurring in e-commerce, is also addressed as its own chapter.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus ihmisten ostoimpulsiivisuuteen
Hietikko, Kim (2018)Tutkielmassani käsittelen verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutusta ihmisten ostoimpulsiivisuuteen. Tutkielma koostuu johdannosta, suosittelujärjestelmät sisältöluvusta, suosittelujärjestelmien vaikutuksesta ... -
Verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus kuluttajan ostopäätökseen
Junkkarinen, Anni (2018)Nykypäivän kaupankäynti laajenee enenevissä määrin kivijalkaliikkeistä verkkokauppoihin. Verkko-ostaminen on kasvattanut suosiotaan suuresti ja mahdollistaa ostamisen ympäri maailman. Samaan aikaan verkkokauppojen ... -
Comparing ranking-based collaborative filtering algorithms to a rating-based alternative in recommender systems context
Koskela, Pentti (2017)Suuri sisältövalikoima eri internet palveluissa, kuten verkkokaupoissa, voi aiheuttaa liian suurta informaatiomäärää, mikä heikentää asiakaskokemusta. Suosittelujärjestelmät ovat teknologioita, jotka tukevat asiakkaan ... -
Designing Recommendation or Suggestion Systems : Looking to the Future
Sharma, Ravi S.; Shaikh, Aijaz A.; Li, Eldon (Springer, 2021)A Recommendation or Suggestion System (RSS) helps on-demand digital content and social media platforms identify associations amongst large amounts of transaction data, which are then used to provide personalised viewing ... -
Personointi ja suosittelujärjestelmät elektronisessa liiketoiminnassa
Hjelt, Tuomas (2016)Verkkokaupoilla on erilaisia keinoja tehostaa liiketoimintaansa, ja ne poikkeavat vanhoista malleista ja mukautuvat koko ajan uusien teknologioiden myötä. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, kuinka personointia ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.