Datan analysointi verkkokauppojen suosittelujärjestelmissä big datan konteks-tissa

Abstract
Tämä tutkielma keskittyy suosittelujärjestelmien yleiseen toimintaperiaattee-seen ja niiden tarjoamiin hyötyihin. Suosittelujärjestelmien toiminta täyttää Big datalle ominaiset piirteet, mistä syystä asiaa lähestytään Big datan analysointi-na. Tarkoituksena on antaa lukijalle yleiskuva suosittelujärjestelmistä, niiden toimintaperiaatteesta ja käyttötarkoituksesta. Tutkielmassa käsitellään suositte-lujärjestelmistä yhteisöllistä, yhteistoimintapohjaista, demografista ja tietä-myspohjaista suodatusta sekä hybridejä variaatioita. Lisäksi kerrotaan suositte-lujärjestelmien tarjoamista hyödyistä nimenomaan palveluntarjoajan näkökul-masta. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Lähdeaineisto koostuu pääosin tieteellisistä artikkeleista ja muutamasta aiheeseen liittyvästä kirjasta, jotka on julkaistu pääosin 2000-luvulla. Yleisesti tiedossa olevissa asioissa on viitattu kaupallisiin lähteisiin ja blogikirjoituksiin. Lähdeaineistoa valitessa yhtenä prioriteettina oli julkaisuajankohta, sillä suosittelujärjestelmät ovat melko uusi ja nopeasti kehittyvä ala. Tämän tutkielman luettuaan lukijalla on yleiskäsitys suosituimpien suo-datustekniikoiden toimintaperiaatteesta. Suosittelujärjestelmien tarjoamat hyödyt ja huomionarvoiset asiat suosittelujärjestelmien käyttöönotossa tulevat myös esille. Verkkokaupalle ominainen pitkä häntä-ilmiö käsitellään omana lukunaan.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2015
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201504211640Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share