"Hei auta mua laskemaan" : vanhemman osallisuus lapsen matematiikan opiskelussa
Päivämäärä
2015Liuttu, K. & Pasanen, S. 2015. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos.
Tutkimuksemme tarkoituksena oli tarkastella, miten vanhemman osallisuus näyttäytyy lapsen matematiikan opiskelun tukemisessa. Tutkimuksen kohteena olivat erityisesti vanhempien antama tuki ja heidän käyttämänsä erilaiset tukimuodot. Tämän lisäksi tutkimme sitä, kuinka vanhempien omat kokemukset vaikuttavat lapsen tukemiseen matematiikan opiskelussa, mitä vanhemmat ajattelevat koulun antamasta tuesta matematiikan suhteen sekä minkälaisia kehitysideoita vanhemmilla on tukemiseen liittyen. Lähestymme tutkimusta sosiokulttuurisesta näkökulmasta.
Tutkimuksemme on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla syksyllä 2014. Tutkimuksen aineisto muodostuu kuuden eri vanhemman haastattelusta. Haastattelujen vastaukset analysoitiin käyttämällä teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä, jossa haastattelujen vastaukset teemoiteltiin ja kategorisoitiin. Tutkimustuloksemme osoittavat, että tärkeimmiksi tukimuodoiksi nousivat yhdessä tekeminen, kiinnostus ja vanhempien läsnäolo. Positiivisella asenteella ja kehumisella nähtiin myös olevan suuri merkitys lapsen tukemiseen. Konkretia, teknologian käyttö sekä yhteydenpito kodin ja koulun välillä olivat vanhempien mielestä suuressa roolissa lapsen tukemisen edistämisessä. Vanhemmat toivoivat osaavansa antaa lapselle tarpeeksi aikaa ja mahdollisimman monipuolista tukea.
Tutkimuksen tulokset antavat niin opettajille kuin vanhemmillekin tietoa siitä, millaisia tukimuotoja kotona käytetään matemaattisten taitojen opettelemiseen ja kuinka lapsen tukemista voitaisiin vielä kehittää. Tutkimuksen kautta saadaan käsitystä siitä, mitä vanhemmat ajattelevat koulun antamasta tuesta. Tulosten perusteella voidaan valottaa lapsen sosiaalisen verkoston antaman tuen merkitystä matematiikan opiskeluun.
...
Muu nimeke
Vanhemman osallisuus lapsen matematiikan opiskelussaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lapsen ja vanhemman subjunktiivinen tila alle kouluikäisten lasten sanataideryhmissä
Haverinen, Karoliina (2020)Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, voiko alle kouluikäisten lasten ja heidän vanhempiensa yhteisessä sanataideryhmässä syntyä lapsen ja vanhemman yhteinen subjunktiivinen tila. Tässä tutkimuksessa subjunktiivisella ... -
Äidin vanhemmuustyylin yhteys lapsen äidinkielen ja matematiikan oppijaminäkuvaan ensimmäisellä luokalla
Kerola, Aino (2020)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää vanhemmuustyylin, ja koulunkäyntiin merkittävästi vaikuttavan oppijaminäkuvan välisiä yhteyksiä. Tutkimuksessa tarkasteltiin äidin vanhemmuustyylin ja oppilaan matematiikan sekä ... -
Vanhempien ja opettajien lapsen taitoja koskevien uskomusten yhteydet lapsen oppijaminäkuvan kehitykseen : väitöskirja
Pesu, Laura (Niilo Mäki Instituutti, 2017)Koulunkäynti on merkittävä osa lasten elämää. Lapset viettävät koulussa suuren osan arkipäivistään, ja näin ollen monet heidän kokemuksistaan liittyvät koulumaailmaan. Sen lisäksi, että koulussa opitaan uusia taitoja, ... -
Vanhemman ja lapsen yhdessä liikkumisen yhteys lapsen motorisiin taitoihin : poikkileikkaustutkimus neljävuotiailla lapsilla
Becquart, Michelle (2024)Paremmat motoriset taidot ovat lapsilla yhteydessä esimerkiksi suurempaan fyysiseen aktiivisuuden määrään, parempaan fyysiseen kuntoon sekä parempiin kognitiivisiin toimintoihin, minkä vuoksi motoristen taitojen kehittäminen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.