dc.contributor.advisor | Kepler-Uotinen, Kaili | |
dc.contributor.author | Laukkanen, Meri | |
dc.date.accessioned | 2015-04-17T10:19:08Z | |
dc.date.available | 2015-04-17T10:19:08Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1472401 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45656 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajaopiskelijoiden pystyvyyden kokemuksia
sekä käsityksiä tiedoistaan ja taidoistaan liikunnanopetuksen toteuttamiseen. Kiinnostuneita
ollaan myös siitä, millaiset ympäristötekijät yhdistyvät opiskelijoiden pystyvyyskuvaukseen.
Lisäksi kuvataan, millaisena luokanopettajaopiskelijat kokevat koulutuksesta
saadut valmiudet. Tarkoitus ei ole yleistää tuloksia laajaan joukkoon, vaan
ymmärtää syvällisesti muutaman opiskelijan kokemusmaailmaa.
Tutkimus toteutettiin vertailuasetelmalla niin, että tutkimusjoukko koostuu sekä
liikuntaan erikoistuneista että erikoistumattomista luokanopettajaopiskelijoista. Tutkimusote
on fenomenologis-hermeneuttiseen tieteen teoriaan perustuen laadullinen, ja
aineisto kerättiin kahdeksalla puolistrukturoidulla haastattelulla. Aineisto analysoitiin ja
teemoiteltiin laadullista sisällönanalyysia hyödyntäen.
Kuvauksia tarkastellessa ilmeni, että liikunnalliselta taustaltaan monipuoliset ja
opetuskokemusta omaavat opiskelijat kuvasivat vahvempaa luottamusta omaan liikunnanopettajuuteensa.
Koulutustaustasta riippumatta liikuntaa vähän opettaneet, vähän
harrastaneet tai ikäviä välillisiä kokemuksia omaavat opiskelijat epäilivät enemmän
omia kykyjään liikunnanopettajana. Yleisesti ottaen hyvä liikunnan aineenhallinta yhdistyi
erikoistuneilla myönteisempään pystyvyyskuvaukseen liikunnanopetuksessa.
Vahvuuksiksi koettiin kasvatuksellisen puolen taidot sekä organisointitaidot ja heikkouksiksi
puolestaan oppilasarvioinnin toteutus ja erilaisten oppijoiden kohtaaminen. Liikuntaan
erikoistumattomat ja liikunnan perusopinnot suorittaneet osoittivat tyytymättö-
myyttään yliopiston liikunnanopintoihin, kun pitkän sivuaineen suorittaneet kokivat
koulutuksesta saadut valmiudet erittäin myönteisesti. Opiskelijoiden kuvauksia tarkastellessa
tulkittiin, että luokanopettajakoulutuksen liikunnan opintojen järjestäjät voisivat
pohtia erityisesti liikuntaan erikoistumattomien opiskelijoiden koulutuksen sisältöjä. | |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (105 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Jyväskylän yliopisto | |
dc.subject.other | minäpystyvyys | |
dc.title | Luokanopettajaopiskelijoiden minäpystyvyyden kokemuksia liikunnanopetuksessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201504171601 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.subject.method | Sisällönanalyysi | |
dc.date.updated | 2015-04-17T10:19:08Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | liikunta | |
dc.subject.yso | liikuntakasvatus | |
dc.subject.yso | koululiikunta | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |