dc.contributor.author | Sorsa, Tiina | |
dc.date.accessioned | 2015-04-17T08:30:01Z | |
dc.date.available | 2015-04-17T08:30:01Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1472325 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45654 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tutkitaan Setlementin Tyttötyö-ryhmätoimintaan osallistuneiden tyttö-jen kokemuksia ja mielipiteitä ryhmätoiminnasta. Tyttötyö on Setlementti yhdistyksen las-tensuojelu- ja perhetyön alaista toimintaa, jonka avulla toteutetaan ennaltaehkäisevää las-tensuojelutyötä 10–14-vuotiaille tytöille. Toiminta on avointa kaikille kohderyhmän tytöille, osallistuminen ei edellytä esimerkiksi lastensuojelun asiakkuutta. Toiminnan tar-koituksena on tukea tyttöjen kasvua ja kehitystä sekä ennakoida murrosiässä tapahtuvia muutoksia ja tukea naiseksi kasvamista. Tutkimuksessa on käytetty tyttöjä kuuntelevaa ja kohtaavaa tutkimusotetta ja kuvattu tyttöjen kokemuksia ryhmästä sekä kuvattu sosiaalityön ryhmätoiminnan mahdollisuuksia ja hyötyjä. Tutkimus sijoittuu tyttötutki-mukseen ja sosiaalityön ryhmätyön tutkimukseen.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua ryhmähaastattelua sekä osallistuvaa havainnointia. Aineisto on koottu etnografisella tutkimusotteella. Ryhmähaastattelut to-teutettiin haastattelemalla kahta tyttöryhmää. Molemmissa haastatteluryhmissä oli kuusi noin 14-vuotiasta tyttöä. Havainnointi suoritettiin osallistumalla Tyttötyö-ryhmiin. Haastattelukysymysten pohjalta aineistosta laadittiin sisällönanalyysin lähestymistapaa hyödyntäen keskeisistä aiheista kuusi luokkaa. Nämä luokat käsittelevät ryhmään liitty-mistä ja sitoutumista, ryhmän toiminnallisuutta ja vuorovaikutteisuutta, ryhmän koostu-musta ja ryhmähenkeä, tyttöjen käsitystä itsestä ja rooleja, suhdetta ohjaajiin ja tulevaisuu-den pohdintaa.
Analyysin avulla on rakentunut kuva tyttöjen kokemuksista Tyttötyö-ryhmätoiminnasta. Ryhmään sitoutuminen on ollut erittäin hyvää. Ryhmään tulon houkuttimena on ollut ryhmän toiminnallisuus, mutta ryhmän toiminnassa yhteisöllisyys, turvallisuus ja jatkuvuus ovat nousseet tärkeiksi asioiksi. Ryhmässä tytöt ovat saaneet vertaistukea ja myös tukea kasvuun ja kehitykseen. Ryhmä on mahdollistanut erilaisten uusien asioiden kokeilemisen ja tarjonnut osalle jopa harrastuksen, jos muuta harrastusta ei ole ollut. Suuri merkitys on selkeästi myös turvallisen aikuisen läsnäololla.
Keskeistä on, että ryhmämuotoinen toiminta on tyttöjen mielestä selkeästi erittäin hyvää ja toimivaa, tytöille mieluista. Hyvää on se, että tyttöjä kuunnellaan toiminnan suunnittelussa ja heillä on mahdollisuus vaikuttaa toiminnan sisältöön. Erittäin hyvää on myös se, että toiminta on pitkäkestoista, ryhmiin pääsee mukaan neljännellä koululuokalla 10-vuotiaana ja toiminta jatkuu seitsemännen luokan loppuun. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää toiminnan edelleen kehittämiseen, kun halutaan huomioida asiakkaiden eli tyttöjen toiveet. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (98 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | tyttötutkimus | |
dc.subject.other | sosiaalityön ryhmätyö | |
dc.subject.other | vertaistuki | |
dc.subject.other | toiminnallinen ryhmä | |
dc.title | Ryhmätoiminta tyttöjen tukena | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201504171599 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Social Sciences and Philosophy | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Sosiaalityö | fi |
dc.contributor.oppiaine | Social Work | en |
dc.date.updated | 2015-04-17T08:30:01Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 210 | |
dc.subject.yso | tyttötutkimus | |
dc.subject.yso | sosiaalityö | |
dc.subject.yso | ryhmätyö | |
dc.subject.yso | ryhmätoiminta | |
dc.subject.yso | vertaistuki | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |