Ryhmätoiminta tyttöjen tukena
Tässä tutkimuksessa tutkitaan Setlementin Tyttötyö-ryhmätoimintaan osallistuneiden tyttö-jen kokemuksia ja mielipiteitä ryhmätoiminnasta. Tyttötyö on Setlementti yhdistyksen las-tensuojelu- ja perhetyön alaista toimintaa, jonka avulla toteutetaan ennaltaehkäisevää las-tensuojelutyötä 10–14-vuotiaille tytöille. Toiminta on avointa kaikille kohderyhmän tytöille, osallistuminen ei edellytä esimerkiksi lastensuojelun asiakkuutta. Toiminnan tar-koituksena on tukea tyttöjen kasvua ja kehitystä sekä ennakoida murrosiässä tapahtuvia muutoksia ja tukea naiseksi kasvamista. Tutkimuksessa on käytetty tyttöjä kuuntelevaa ja kohtaavaa tutkimusotetta ja kuvattu tyttöjen kokemuksia ryhmästä sekä kuvattu sosiaalityön ryhmätoiminnan mahdollisuuksia ja hyötyjä. Tutkimus sijoittuu tyttötutki-mukseen ja sosiaalityön ryhmätyön tutkimukseen.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua ryhmähaastattelua sekä osallistuvaa havainnointia. Aineisto on koottu etnografisella tutkimusotteella. Ryhmähaastattelut to-teutettiin haastattelemalla kahta tyttöryhmää. Molemmissa haastatteluryhmissä oli kuusi noin 14-vuotiasta tyttöä. Havainnointi suoritettiin osallistumalla Tyttötyö-ryhmiin. Haastattelukysymysten pohjalta aineistosta laadittiin sisällönanalyysin lähestymistapaa hyödyntäen keskeisistä aiheista kuusi luokkaa. Nämä luokat käsittelevät ryhmään liitty-mistä ja sitoutumista, ryhmän toiminnallisuutta ja vuorovaikutteisuutta, ryhmän koostu-musta ja ryhmähenkeä, tyttöjen käsitystä itsestä ja rooleja, suhdetta ohjaajiin ja tulevaisuu-den pohdintaa.
Analyysin avulla on rakentunut kuva tyttöjen kokemuksista Tyttötyö-ryhmätoiminnasta. Ryhmään sitoutuminen on ollut erittäin hyvää. Ryhmään tulon houkuttimena on ollut ryhmän toiminnallisuus, mutta ryhmän toiminnassa yhteisöllisyys, turvallisuus ja jatkuvuus ovat nousseet tärkeiksi asioiksi. Ryhmässä tytöt ovat saaneet vertaistukea ja myös tukea kasvuun ja kehitykseen. Ryhmä on mahdollistanut erilaisten uusien asioiden kokeilemisen ja tarjonnut osalle jopa harrastuksen, jos muuta harrastusta ei ole ollut. Suuri merkitys on selkeästi myös turvallisen aikuisen läsnäololla.
Keskeistä on, että ryhmämuotoinen toiminta on tyttöjen mielestä selkeästi erittäin hyvää ja toimivaa, tytöille mieluista. Hyvää on se, että tyttöjä kuunnellaan toiminnan suunnittelussa ja heillä on mahdollisuus vaikuttaa toiminnan sisältöön. Erittäin hyvää on myös se, että toiminta on pitkäkestoista, ryhmiin pääsee mukaan neljännellä koululuokalla 10-vuotiaana ja toiminta jatkuu seitsemännen luokan loppuun. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää toiminnan edelleen kehittämiseen, kun halutaan huomioida asiakkaiden eli tyttöjen toiveet.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Reflektiiviset rakenteet sosiaalityön tukena
Kumpulainen, Päivi (2020)Kirjallisuuskatsauksessa selvitetään, miten reflektiiviset rakenteet tukevat sosiaalityötä. Tutkielmassa avataan reflektiivisyyttä sosiaalityössä ja reflektiivisiä rakenteita. Reflektiivinen rakenne esitetään tilana ja ... -
Digging into group establishment : intervention design and evaluation
Isomöttönen, Ville; Ritvos, Emmi (Elsevier, 2021)Previous research has documented challenges in students’ group work. An identifiable segment of the previous research that relates to improving students’ group work conditions is the study of group formation and self- and ... -
Iäkäs pariskunta uuden elämäntilanteen kynnyksellä : varhaisvaiheessa olevien muistisairaiden ja heidän puolisoidensa kokemuksia Omahoitovalmennus-ryhmästä.
Rautiainen, Laura (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää iäkkäiden pariskuntien kokemuksia Omahoitovalmennus-ryhmään osallistumisesta muistisairauden varhaisessa vaiheessa. Lisäksi tavoitteena oli tarkastella, millaisia merkityksiä ... -
Liikuntatehtäviä kotiläksyinä : koulun ulkopuolella tapahtuva oppiminen opetuksen tukena tyttöjen liikunnassa
Kääpä, Mari; Hirvensalo, Mirja; Palomäki, Sanna; Valleala, Ulla Maija (Liikuntatieteellinen Seura ry, 2017)Tässä liikuntaläksykokeilussa tutkittiin, miten erilaiset liikunnalliset kotitehtävät, liikuntaläksyt, toteutuivat koululiikunnan osana ja miten oppilaat kokivat liikuntaläksyt sekä oman osallisuutensa niiden tekemisessä. ... -
Toiminnanohjaus vapaaehtoisen tukena : Helsingin Tyttöjen Talon vapaaehtoisten naisten kokemuksia toiminnanohjauksesta
Vantola, Noora (2012)Helsingin Tyttöjen Talo perustettiin vuonna 1999 kehittämään sukupuolisensitiivistä sosiaalista nuorisotyötä ja naistietoista tyttötyötä. Helsingin Tyttöjen Talolla toimii va-paaehtoisia naisia isosiskoina, joiden tarkoituksena ...