Lapset kielileirillä: iloisia ilmeitä ja hymyjä
Nyman, T., Mäntylä, K., & Kajander, K. (2015). Lapset kielileirillä: iloisia ilmeitä ja hymyjä. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 14.4.2015(Huhtikuu). http://www.kieliverkosto.fi/article/lapset-kielileirilla-iloisia-ilmeita-ja-hymyja/
Julkaistu sarjassa
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaPäivämäärä
2015Tekijänoikeudet
© Kieliverkosto ja kirjoittajat
Maailman terveysjärjestön WHO:n kouluviihtyvyyttä mittaavista tutkimuksista ilmenee, että mukana olevista 43 maasta Suomi sijoittui sijalle 40 kysyttäessä 11–15-vuotiailta, kuinka moni pitää koulunkäynnistä (HBSC 2010). Suomalaisissa kouluissa ei viihdytä. Tilanne on huolestuttava, sillä koulu on lasten ja nuorten työpaikka, jossa he viettävät vähintään 10 vuotta elämästään. Tässä artikkelissa kuvaamme, kuinka pyrimme purkamaan muun muassa em. tutkimuksessa esiin tullutta kouluun ja oppimiseen liittyvää viihtymättömyyttä kielileireillä, joita järjestämme Jyväskylän yliopiston Kielikampus-yhteistyönä.
Julkaisija
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Hae Julkaisufoorumista
1799-0181Asiasanat
Alkuperäislähde
http://www.kieliverkosto.fi/article/lapset-kielileirilla-iloisia-ilmeita-ja-hymyja/Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/24657537
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The Early Bird gets the Word
Meriläinen, Merja; Piispanen, Maarika (International Electronic Journal of Elementary Education, 2019)Success in an increasingly globalized world sets requirements for versatile communication skills and understanding about other cultures. One of the keys to success is versatile language skills, on which the European ... -
Functional English language learning: a material package for primary education
Posio, Eveliina (2018)Toiminnallisuus ja toiminnalliset työtavat ovat Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaan tärkeitä opetusmenetelmiä alaluokilla. Toiminnallisuus on paljon esillä nykyajan suomalaisessa pedagogisessa ... -
Auditory P3a response to native and foreign speech in children with or without attentional deficit
Azaiez, Najla; Loberg, Otto; Hämäläinen, Jarmo A.; Leppänen, Paavo H.T. (Elsevier, 2023)The aim of this study was to investigate the attentional mechanism in speech processing of native and foreign language in children with and without attentional deficit. For this purpose, the P3a component, cognitive ... -
Kieli objektina : miten lapset mieltävät kielen
Dufva, Hannele; Alanen, Riikka; Aro, Mari (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2003)In this article, children’s views to language are discussed. The data comes from a project called Situated metalinguistic awareness and foreign language learning. It is argued that in children’s conceptualizations, the ... -
Mitä vieraiden kielten opiskelulle on tapahtumassa lukiokoulutuksessa?
Värri, Kyösti (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2023)Muiden opiskelijalle vieraiden kielten kuin englannin ja toisen kotimaisen kielen (ruotsi/suomi) opiskelu on vähentynyt ja kaventunut lukiokoulutuksessa. Tämä on herättänyt huolen kielivarannon kapeutumisesta. Tässä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.