Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSaloviita, Timo.
dc.contributor.authorKarjalainen, Hanna
dc.date.accessioned2015-04-15T09:06:47Z
dc.date.available2015-04-15T09:06:47Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1472189
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45637
dc.description.abstractTIIVISTELMÄ Karjalainen, Hanna. 2015. Opettajaopiskelijan ammatti-identiteetti pedagogiikan, didaktiikan ja aineenhallinnan ammattilaisena. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajiksi ja erityisopettajiksi opiskelevien ammatti-identiteettiä. Opettajan ammatti-identiteetin nähdään juontuvan siitä, miten hän arvottaa aineenhallintaa, pedagogiikkaa ja didaktiikkaa ammatissaan. Tutkimuksessa selvitetään, mitä opetuksen osa-aluetta opettajaopiskelijat pitävät ammatissaan tärkeimpänä: aineenhallintaa, pedagogiikkaa vai didaktiikkaa. Lisäksi tarkastellaan miten valitut tekijät, sukupuoli, opetuskokemus ja sivuaineopinnot, tähän vaikuttavat. Tutkimus on määrällinen ja aineisto koottiin kyselylomakkeen avulla. Ai-neisto kerättiin syksyllä 2013 Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen laitoksen syventävien opintojen tutkimusmetodiikan ja -viestinnän kurssin oppimistyö-nä. Tutkimukseen osallistui 67 opiskelijaa. Aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin. Koko vastaajajoukkoa tarkasteltaessa opettajaopiskelijat pitivät pedagogiikkaa tärkeimpänä osana työtään ja aineenhallintaa vähiten tärkeänä. Suku-puolella havaittiin olevan yhteys opiskelijoiden ammatilliseen identiteettiin. Miehet pitivät aineenhallintaa tärkeämpänä, kuin naiset. Naiset kokivat miehiä useammin pedagogiikan opetuksen tärkeimmäksi osaksi. Miehet pitivät kaikkia kolmea opetuksen osa-aluetta yhtä tärkeänä, naiset korostivat pedagogiikkaa. Aineenhallintaa he pitivät vähiten tärkeänä. Opetuskokemuksen ja ammatti-identiteetin välillä ei havaittu olevan yhteyttä. Sivuaineopintojen suhteen eroa havaittiin vain kahden sivuaineryhmän välillä. Avainsanat: opettajaopiskelija, ammatti-identiteetti, pedagogiikka, didaktiikka, aineenhallinta fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (60 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otheropettajaopiskelija
dc.subject.otherammatti-identiteetti
dc.subject.otherpedagogiikka
dc.subject.otherdidaktiikka
dc.subject.otheraineenhallinta
dc.titleOpettajaopiskelijan ammatti-identiteetti pedagogiikan, didaktiikan ja aineenhallinnan ammattilaisena
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201504151589
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2015-04-15T09:06:48Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysoammatti-identiteetti
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysodidaktiikka
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright