Laulunopetuksen psyykkisistä vaikutuksista : opetuksen kriittisiä tekijöitä ja terapeuttisia piirteitä
Tutkimuksessa tarkasteltiin laulunopetuksen tuntitapahtumia psyykkisten ilmiöiden näkökulmasta ja pyrittiin selvittämään millaisia kriittisiä ja terapeuttisia tekijöitä laulunopetus sisältää. Tätä tutkittiin laulunopiskelijoille lähetetyllä sähköisellä kyselyllä, joka sisälsi sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Kysymyksillä pyrittiin selvittämään mitä opiskelijat mielsivät sisältyvän hyvään laulutuntiin ja laulunopettajaan. Myös opettajien näkökulma tuotiin esiin kolmessa haastattelussa, joissa kysyttiin opettajien mielipiteitä hyvän laulutunnin edellytyksistä, onnistuneen opettaja-oppilassuhteen edellytyksistä, opetuksen tyypillisimmistä kipupisteistä sekä opettavimmista ja sytyttävimmistä opetuskokemuksista.
Tutkimuksen taustateoriana toimi Wilfred R. Bionin psykodynaaminen teoria oppimisesta, jonka avulla tutkimustuloksia tarkasteltiin holistisena oppimiskumppanuutena oppilaan ja opettajan välillä. Tällöin voitiin todeta oppimistilanteen peilivaikutus molempiin osapuoliin opettajan toimiessa kuitenkin ohjaavana ja täten enemmän kannattelevana osapuolena.
Tutkimuksen perusteella voitiin myös todeta, että laulunopetuksen terapeuttisten piirteiden voidaan nähdä muotoutuvan opetuksen kriittisistä tekijöistä ja muodostavan ikään kuin spiraalimaisen rakennelman, jossa yksi piirre on aina omiaan aikaansaamaan seuraavan. Vastaavasti yhden tekijän puuttuminen näyttäisi voivan yhtälailla estää terapeuttisen spiraalin muodostumisen tai ainakin heikentää sen toimintaa. Oppilaan kasvavat valtautumisen kokemukset vaikuttavat myös opettajaan ja näin molemmat osapuolet voivat kokea minän eheytymistä ja saada sen myötä kokonaisvaltaisia valtautumisen kokemuksia molempien oman container-funktion kehittyessä, mikä edelleen voi kasvattaa molempien oppimis- ja opiskelumotivaatiota.
...
The purpose of the thesis was to study psychological impacts of singing lessons by focusing on critical and therapeutic features of singing lessons. The study was conducted as an e-mail survey directed to students of singing, and it included forced-choice questions concerning opinions about a good singing lesson and a good singing teacher. Teachers point of view was brought up by interviews concerning their opinion about good singing lesson, succesful teaching relationship, the most typical problems and the most taughtful and inspiring teaching experiences.
The background theory of this study is Wilfred R. Bions's psychodynamic theory of learning by which the results of the study were seen as a holistic learning partnership between student and the teacher. Therefore the mirror impact can be seen affecting on both the student as well as the teacher althogh the teacher is to be seen as the guiding and the supporting member of the learning partnership.
Based on the results of this study the therapeutic features of singing pedagogy can be seen built by the critical features of teaching, forming a continuating spiral in which one feature creates or inhibits anotherone.
The increasing experiences of emancipation by pupils seem to impact on teacher and therefore both parts can have experiences of emancipation as well as experiences of becoming whole. At the same time the container function develops, potentially increasing both of the participant's motivation for learning and studying.
...
Alternative title
Opetuksen kriittisiä tekijöitä ja terapeuttisia piirteitäMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Laulunharrastajan opetussuunnitelma kokonaisvaltaisen oppimisen näkökulmasta
Tuulari-Mäkinen, Katja (2014)Tutkimukseni tarkoituksena on laatia kokonaisvaltaiseen oppimiskäsitykseen perustuva Laulunharrastajan opetussuunnitelma sekä tarkastella kokonaisvaltaista oppimista sekä sen soveltuvuutta laulunopiskeluun. Opetussuunnitelmaa ... -
Laulava ja liikkuva lapsi : toiminnallisen laulunopetuksen materiaalipaketti alakouluun
Kartiovaara, Sanna (2015)Lapselle liike on luontaisin tapa ilmentää musiikkia. Myös laulaminen ja oman äänen käyttö on läsnä lapsen elämässä pienestä pitäen. Koulun musiikintunnilla voisi hyödyntää lapsen luontaista intoa liikkua ja laulaa ... -
Laulunopetuksen aseman ja sisällön muutokset : laulunopetuksen uhkia ja mahdollisuuksia
Valtasaari, Marjut Hannele (Sibelius-akatemia, 2012)Tässä artikkelissa tarkastellaan laulunopetuksen aseman ja sisällön kehitystä kansakoulun ja peruskoulun opetussuunnitelmissa sekä opettajankoulutuksessa 1950-luvulta näihin päiviin. Artikkelissa pohditaan myös vuosikymmenten ... -
Niin metsä vastaa... : tekijöitä, jotka vaikuttavat yhdeksäsluokkalaisten myönteisten muistojen ja kokemusten syntyyn peruskoulun ajalta
Pitkänen, Kirsi; Saha, Johanna (2003) -
Opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus klassisessa laulunopetuksessa
Jauhiainen, Tuomas (2011)Opettajan ja oppilaan välisen vuorovaikutuksen luonne laulunopetuksessa on merkittävä asia oppilaan oppimisen kannalta. Tutkimuksessani selvitän millaista vuorovaikutusta opettajalla on eri oppilaiden kanssa, joilla on ...