dc.contributor.advisor | Pitkänen-Huhta, Anne. | |
dc.contributor.author | Toikka, Tiia | |
dc.date.accessioned | 2015-04-09T06:05:22Z | |
dc.date.available | 2015-04-09T06:05:22Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1472028 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45607 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää keskisuomalaisten koululaisten käsityksiä siitä, millainen on
ihanteellinen oppimisympäristö vieraiden kielten opiskeluun. Oppimisympäristö on melko vähän tutkittu aihealue,
vaikka sillä on suuri merkitys oppimisessa. Oppimisympäristöön kuuluvat sekä fyysinen ympäristö, luokkahuoneen
ilmapiiri, opettajan rooli, eri työskentelytavat että oppimateriaalit. Oppimisympäristöt tulevat monipuolistumaan ja
kehittymään vuonna 2016 voimaan astuvan uuden perusopetuksen opetussuunnitelman myötä, minkä vuoksi
halusin selvittää, mikä on oppilaiden näkemys kielten opiskelua tukevasta oppimisympäristöstä.
Aineisto kerättiin toukokuussa 2013 Jyväskylässä ToukoFest-tapahtumassa. Materiaali kerättiin yhteistyössä
Jyväskylän kaupungin Kielitivoli-hankkeen kanssa. Kysely tapahtui neljän ison paperijulisteen avulla, mihin 406
oppilasta kirjoitti oman mielipiteensä tai kokemuksensa siitä, millainen olisi ihanteellinen oppimisympäristö
vieraiden kielten opiskeluun. Vastaajat olivat sekä peruskoululaisia että toisen asteen opiskelijoita. Kyseessä on
laadullinen tutkimus, jossa on käytetty tukena myös määrällisen tutkimuksen ominaisuuksia. Aineisto teemoiteltiin
ja jaettiin viiteen eri kategoriaan sekä tutkimuskysymysten että aineistosta esiin nousseiden teemojen avulla.
Tämän jälkeen laskettiin eri vastausten tarkat lukumäärät, jotta saatin selville, mitkä olivat suosituimmat
vastaukset. Lopuksi aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksesta selvisi, että oppimisympäristön tärkein tekijä on hyvä, mukava ja rento ilmapiiri. Yhteensä 135
oppilasta painottivat hyvää yhteishenkeä ja toivoivat, että ryhmässä olisi heidän kavereitaan ja mukavia oppilaita.
Toiseksi suosituin vastaus olivat sohvat, pehmeät penkit ja nojatuolit, jotka mainittiin 87 kertaa. 63 oppilasta
puolestaan painottivat rauhallista ilmapiiriä, jotta luokassa olisi hyvä työrauha. Suosituimmat opetusvälineet olivat
tietokoneet ja tabletit, joita 51 ja 35 oppilasta toivoivat. Luokassa pitäisi olla myös hieno sisustus ja kiva, hyvä
opettaja. Oppilaiden vastauksista voi päätellä, että oppilaat haluaisivat opiskella kieliä rennossa, kodinomaisessa
ympäristössä, jossa on mukava ja hyvä olla. Tämä motivoisi ja tukisi heitä kielten opiskelussa. | |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (112 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | ger | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | vieraat kielet | |
dc.subject.other | kielen oppiminen | |
dc.subject.other | oppimisympäristö | |
dc.subject.other | luokkahuone | |
dc.subject.other | ilmapiiri | |
dc.subject.other | opettajat | |
dc.subject.other | oppimateriaali | |
dc.title | "Luokan pitäisi olla rauhallinen ja siellä voisi olla sohvia ja kiva opiskella!" : Auffassungen mittelfinnischer Schüler von der idealen Lernumgebung beim Fremdsprachenlernen | |
dc.title.alternative | Auffassungen mittelfinnischer Schüler von der idealen Lernumgebung beim Fremdsprachenlernen | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201504091557 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Saksan kieli ja kulttuuri | fi |
dc.contributor.oppiaine | German Language and Culture | en |
dc.date.updated | 2015-04-09T06:05:22Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 308 | |
dc.subject.yso | kielet | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | oppimisympäristö | |
dc.subject.yso | ilmapiiri | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |