Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPitkänen-Huhta, Anne.
dc.contributor.authorToikka, Tiia
dc.date.accessioned2015-04-09T06:05:22Z
dc.date.available2015-04-09T06:05:22Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1472028
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45607
dc.description.abstractTämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää keskisuomalaisten koululaisten käsityksiä siitä, millainen on ihanteellinen oppimisympäristö vieraiden kielten opiskeluun. Oppimisympäristö on melko vähän tutkittu aihealue, vaikka sillä on suuri merkitys oppimisessa. Oppimisympäristöön kuuluvat sekä fyysinen ympäristö, luokkahuoneen ilmapiiri, opettajan rooli, eri työskentelytavat että oppimateriaalit. Oppimisympäristöt tulevat monipuolistumaan ja kehittymään vuonna 2016 voimaan astuvan uuden perusopetuksen opetussuunnitelman myötä, minkä vuoksi halusin selvittää, mikä on oppilaiden näkemys kielten opiskelua tukevasta oppimisympäristöstä. Aineisto kerättiin toukokuussa 2013 Jyväskylässä ToukoFest-tapahtumassa. Materiaali kerättiin yhteistyössä Jyväskylän kaupungin Kielitivoli-hankkeen kanssa. Kysely tapahtui neljän ison paperijulisteen avulla, mihin 406 oppilasta kirjoitti oman mielipiteensä tai kokemuksensa siitä, millainen olisi ihanteellinen oppimisympäristö vieraiden kielten opiskeluun. Vastaajat olivat sekä peruskoululaisia että toisen asteen opiskelijoita. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jossa on käytetty tukena myös määrällisen tutkimuksen ominaisuuksia. Aineisto teemoiteltiin ja jaettiin viiteen eri kategoriaan sekä tutkimuskysymysten että aineistosta esiin nousseiden teemojen avulla. Tämän jälkeen laskettiin eri vastausten tarkat lukumäärät, jotta saatin selville, mitkä olivat suosituimmat vastaukset. Lopuksi aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksesta selvisi, että oppimisympäristön tärkein tekijä on hyvä, mukava ja rento ilmapiiri. Yhteensä 135 oppilasta painottivat hyvää yhteishenkeä ja toivoivat, että ryhmässä olisi heidän kavereitaan ja mukavia oppilaita. Toiseksi suosituin vastaus olivat sohvat, pehmeät penkit ja nojatuolit, jotka mainittiin 87 kertaa. 63 oppilasta puolestaan painottivat rauhallista ilmapiiriä, jotta luokassa olisi hyvä työrauha. Suosituimmat opetusvälineet olivat tietokoneet ja tabletit, joita 51 ja 35 oppilasta toivoivat. Luokassa pitäisi olla myös hieno sisustus ja kiva, hyvä opettaja. Oppilaiden vastauksista voi päätellä, että oppilaat haluaisivat opiskella kieliä rennossa, kodinomaisessa ympäristössä, jossa on mukava ja hyvä olla. Tämä motivoisi ja tukisi heitä kielten opiskelussa.
dc.format.extent1 verkkoaineisto (112 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoger
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othervieraat kielet
dc.subject.otherkielen oppiminen
dc.subject.otheroppimisympäristö
dc.subject.otherluokkahuone
dc.subject.otherilmapiiri
dc.subject.otheropettajat
dc.subject.otheroppimateriaali
dc.title"Luokan pitäisi olla rauhallinen ja siellä voisi olla sohvia ja kiva opiskella!" : Auffassungen mittelfinnischer Schüler von der idealen Lernumgebung beim Fremdsprachenlernen
dc.title.alternativeAuffassungen mittelfinnischer Schüler von der idealen Lernumgebung beim Fremdsprachenlernen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201504091557
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSaksan kieli ja kulttuurifi
dc.contributor.oppiaineGerman Language and Cultureen
dc.date.updated2015-04-09T06:05:22Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi308
dc.subject.ysokielet
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysoilmapiiri
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot