Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPirttimaa, Raija.
dc.contributor.authorLiikaluoma, Jenni
dc.date.accessioned2015-04-08T13:30:52Z
dc.date.available2015-04-08T13:30:52Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1472017
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45605
dc.description.abstractTämän tutkimuksen aiheena on yhteisopetus erityisopettajan näkökulmasta. Yhteisopetuksella tarkoitetaan työtapaa, jossa luokassa on paikalla kaksi tai useampia ammattilaisia. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää esi- ja alkuopetuksessa työskentelevien erityisopettajien kokemuksia yhteisopetuksen haasteista ja mahdollisuuksista. Tutkimus käsittelee myös kolmiportaisen tuen toteutumista yhteisopetuksen näkökulmasta sekä erityisopettajan työnkuvan muutosta yhteisopetuksen myötä. Aineisto on kerätty kyselylomakkeella Hollolan kunnan esi- ja alkuopetuksessa työskenteleviltä erityisopettajilta. Kyselylomakkeen avulla saatua aineistoa on täydennetty kolmen erityisopettajan haastatteluilla. Tutkimuksen lähestymistapa on fenomenografinen ja aineiston analysoinnissa on käytetty teemoittelua sekä laadullisen sisällönanalyysin menetelmää. Erityisopettajien kokemusten perusteella yhteisopetuksen ensisijaiset hyödyt ovat monipuoliset työskentelytavat ja ammattilaisten välinen vertaistuki sekä mahdollisuus ammatilliseen kasvuun. Kolmiportaisen tuen toteutumisen näkökulmasta yhteisopetus mahdollistaa erityisopettajalle kaikkien luokan oppilaiden tuntemuksen ja varhaisen puuttumisen. Yhteisopetus onkin mahdollisuus toteuttaa inkluusion tavoitteita. Yhdessä opettaessa erityisopetuksen resursseja käytetään kaikkien oppilaiden hyväksi. Yhteisopetuksen suurimmaksi haasteeksi erityisopettajat toivat esille aikataululliset kysymykset, jotka kohdistuvat erityisesti yhteiseen suunnitteluun ja lukujärjestysten yhteen sovittamiseen.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (65 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherYhteisopetus
dc.subject.otheresi- ja alkuopetuksen yhteistyö
dc.subject.otherkolmiportainen tuki.
dc.titleYhteisopetus erityisopettajan työmuotona esi- ja alkuopetuksessa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201504081554
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2015-04-08T13:30:53Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysosamanaikaisopetus
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysoalkuopetus
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.subject.ysokolmiportainen tuki
dc.subject.ysoerityisopetus
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright