dc.contributor.advisor | Pirttimaa, Raija. | |
dc.contributor.author | Liikaluoma, Jenni | |
dc.date.accessioned | 2015-04-08T13:30:52Z | |
dc.date.available | 2015-04-08T13:30:52Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1472017 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45605 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen aiheena on yhteisopetus erityisopettajan näkökulmasta.
Yhteisopetuksella tarkoitetaan työtapaa, jossa luokassa on paikalla kaksi tai
useampia ammattilaisia. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää esi- ja alkuopetuksessa työskentelevien erityisopettajien kokemuksia yhteisopetuksen haasteista ja mahdollisuuksista. Tutkimus käsittelee myös kolmiportaisen tuen toteutumista yhteisopetuksen näkökulmasta sekä erityisopettajan työnkuvan
muutosta yhteisopetuksen myötä.
Aineisto on kerätty kyselylomakkeella Hollolan kunnan esi- ja alkuopetuksessa työskenteleviltä erityisopettajilta. Kyselylomakkeen avulla saatua aineistoa on täydennetty kolmen erityisopettajan haastatteluilla. Tutkimuksen
lähestymistapa on fenomenografinen ja aineiston analysoinnissa on käytetty
teemoittelua sekä laadullisen sisällönanalyysin menetelmää.
Erityisopettajien kokemusten perusteella yhteisopetuksen ensisijaiset
hyödyt ovat monipuoliset työskentelytavat ja ammattilaisten välinen vertaistuki sekä mahdollisuus ammatilliseen kasvuun. Kolmiportaisen tuen toteutumisen näkökulmasta yhteisopetus mahdollistaa erityisopettajalle kaikkien luokan
oppilaiden tuntemuksen ja varhaisen puuttumisen. Yhteisopetus onkin mahdollisuus toteuttaa inkluusion tavoitteita. Yhdessä opettaessa erityisopetuksen
resursseja käytetään kaikkien oppilaiden hyväksi. Yhteisopetuksen suurimmaksi haasteeksi erityisopettajat toivat esille aikataululliset kysymykset, jotka
kohdistuvat erityisesti yhteiseen suunnitteluun ja lukujärjestysten yhteen sovittamiseen. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (65 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Yhteisopetus | |
dc.subject.other | esi- ja alkuopetuksen yhteistyö | |
dc.subject.other | kolmiportainen tuki. | |
dc.title | Yhteisopetus erityisopettajan työmuotona esi- ja alkuopetuksessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201504081554 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.date.updated | 2015-04-08T13:30:53Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | samanaikaisopetus | |
dc.subject.yso | esiopetus | |
dc.subject.yso | alkuopetus | |
dc.subject.yso | yhteistyö | |
dc.subject.yso | kolmiportainen tuki | |
dc.subject.yso | erityisopetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |