Show simple item record

dc.contributor.advisorHirvonen, Tuula
dc.contributor.authorNieminen, Teemu
dc.date.accessioned2015-04-07T20:11:13Z
dc.date.available2015-04-07T20:11:13Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45603
dc.description.abstractItä-Aasian kulttuuri suosii käytöstä, jolla ei erotuta joukosta yksilönä, ja tämä näkyy Itä-Aasian luokkahuoneissa hiljaisuutena. Itä-Aasiasta kertovat luokkahuonetutkimukset ovat pitkälti keskittyneet siellä vallitsevaan kulttuurin suosimaan hiljaisuuteen ja yhteisöllisyyteen, eikä tutkimuksia ole juurikaan julkaistu itä-aasialaisten luokkahuonekäytöksestä muusta luokasta erottuvina yksilöinä. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään milloin itä-aasialainen oppilas pystyy erottumaan vertaisistaan luokkahuoneessa ilman, että häneen kohdistuu paheksuntaa tai syrjintää. Aineisto kerättiin haastattelemalla kahta itä-aasialaista yliopisto-opiskelijaa heidän luokkahuonekokemuksistaan. Pääpaino oli kokemuksilla, jolloin haastateltavat pystyivät erottumaan käytöksellään joukosta ilman, että heihin kohdistui syrjintää. Haastattelun vastaukset ryhmiteltiin yhteisölliseen ja yksilölliseen toimintaan, ja vastaukset analysoitiin teorialähtöisellä analyysimallilla. Tutkielmassa käy ilmi, että vaikka yhteisöllinen käytös on vallitseva tapa Itä-Aasiassa, luokkahuoneessa voi silti erottua joukosta ilman negatiivisia seuraksia, jos tietyt kriteerit luokassa täyttyvät. Lahjakkuus tietyssä oppiaineessa, muun kulttuurin vaikutus ja opettajan rohkaisema yksilöllisyys olivat yksilöllisyyden hyväksymiseen johtavat keskeisimmät tekijät. Tutkimustulokset antavat tietyn kuvan Itä-Aasian hyväksyttävästä luokkahuonekäytöksestä kahden opiskelijan silmin, mutta tutkielman pienen otannan takia tutkielmassa kehotetaan tulevaisuudessa suorittamaan laajempaa otantaa edustava tutkimus.fi
dc.format.extent16
dc.language.isoeng
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherEast Asia
dc.subject.otherindividualism
dc.subject.othercollectivism
dc.subject.otherclassroom behaviour
dc.subject.otherculture
dc.titleThe nail that sticks out : the practice of individuality in the East Asian classroom
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201504071552
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.date.updated2015-04-07T20:11:14Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelopenAccessen
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright