The nail that sticks out : the practice of individuality in the East Asian classroom
Itä-Aasian kulttuuri suosii käytöstä, jolla ei erotuta joukosta yksilönä, ja tämä näkyy Itä-Aasian luokkahuoneissa hiljaisuutena. Itä-Aasiasta kertovat luokkahuonetutkimukset ovat pitkälti keskittyneet siellä vallitsevaan kulttuurin suosimaan hiljaisuuteen ja yhteisöllisyyteen, eikä tutkimuksia ole juurikaan julkaistu itä-aasialaisten luokkahuonekäytöksestä muusta luokasta erottuvina yksilöinä. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään milloin itä-aasialainen oppilas pystyy erottumaan vertaisistaan luokkahuoneessa ilman, että häneen kohdistuu paheksuntaa tai syrjintää.
Aineisto kerättiin haastattelemalla kahta itä-aasialaista yliopisto-opiskelijaa heidän luokkahuonekokemuksistaan. Pääpaino oli kokemuksilla, jolloin haastateltavat pystyivät erottumaan käytöksellään joukosta ilman, että heihin kohdistui syrjintää. Haastattelun vastaukset ryhmiteltiin yhteisölliseen ja yksilölliseen toimintaan, ja vastaukset analysoitiin teorialähtöisellä analyysimallilla.
Tutkielmassa käy ilmi, että vaikka yhteisöllinen käytös on vallitseva tapa Itä-Aasiassa, luokkahuoneessa voi silti erottua joukosta ilman negatiivisia seuraksia, jos tietyt kriteerit luokassa täyttyvät. Lahjakkuus tietyssä oppiaineessa, muun kulttuurin vaikutus ja opettajan rohkaisema yksilöllisyys olivat yksilöllisyyden hyväksymiseen johtavat keskeisimmät tekijät. Tutkimustulokset antavat tietyn kuvan Itä-Aasian hyväksyttävästä luokkahuonekäytöksestä kahden opiskelijan silmin, mutta tutkielman pienen otannan takia tutkielmassa kehotetaan tulevaisuudessa suorittamaan laajempaa otantaa edustava tutkimus.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Child-Centered and Teacher-Directed Practices in Two Different Countries : A Descriptive Case Study in Finnish and Japanese Grade 1 Classrooms
Pakarinen, Eija; Imai-Matsumura, Kyoko; Yada, Akie; Yada, Takumi; Leppänen, Anne; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Taylor & Francis, 2024)This descriptive case study examined how teaching practices were evidenced in Grade 1 classrooms in two different cultural and educational contexts, Finland and Japan. Teachers’ teaching practices were video-recorded in ... -
Moral beings and becomings : children's moral practices in classroom peer interaction
Niemi, Kreeta (University of Jyväskylä, 2016)This study investigates children’s social and moral practices as they appear in everyday classroom peer interaction. Its focus is on the relations between children’s interaction and moral understandings in situ. Juxtaposing ... -
Parental Burnout Around the Globe : a 42-Country Study
Roskam, Isabelle; Aguiar, Joyce; Akgun, Ege; Arikan, Gizem; Artavia, Mariana; Avalosse, Hervé; Aunola, Kaisa; Bader, Michel; Bahati, Claire; Barham, Elizabeth J.; Besson, Eliane; Beyers, Wim; Boujut, Emilie; Brianda, Maria Elena; Brytek-Matera, Anna; Carbonneau, Noémie; César, Filipa; Chen, Bin-Bin; Dorard, Géraldine; dos Santos Elias, Luciana Carla; Dunsmuir, Sandra; Egorova, Natalia; Favez, Nicolas; Fontaine, Anne-Marie; Foran, Heather; Fricke, Julia; Furutani, Kaichiro; Gallée, Laura; Gannagé, Myrna; Gaspar, Maria; Godbout, Lucie; Goldenberg, Amit; Gross, James J.; Gurza, Maria Ancuta; Hall, Ruby; Hashmi, Muhammad Aamir; Hatta, Ogma; Helmy, Mai; Hoang, Thi Vân; Huynh, Mai Trang; Kaneza, Emerence; Kawamoto, Taishi; Knezevic, Goran; Kpassagou, Bassantéa Lodegaèna; Lazarevic, Ljiljana B.; Le Vigouroux, Sarah; Lebert-Charron, Astrid; Leme, Vanessa; Lin, Gao-Xian; MacCann, Carolyn; Manrique-Millones, Denisse; Matias, Marisa; Miranda-Orrego, María Isabel; Miscioscia, Marina; Morgades-Bamba, Clara; Mousavi, Seyyedeh Fatemeh; Moutassem-Mimouni, Badra; Muntean, Ana; Murphy, Hugh; Ndayizigiye, Alexis; Tenkue, Josué Ngnombouowo; Olderbak, Sally; Ornawka, Sophie; Osman, Fatumo; Oyarce-Cadiz, Daniela; Pérez-Díaz, Pablo A.; Petrides, Konstantinos V.; Pineda-Marin, Claudia; Prandstetter, Katharina; Prikhidko, Alena; Ricci, Ricardo T.; Salinas-Quiroz, Fernando; Sánchez-Rodríguez, Raquel; Sarrionandia, Ainize; Scola, Céline; Sezibera, Vincent; Silva, Paola; Simonelli, Alessandra; Soenens, Bart; Sorbring, Emma; Sorkkila, Matilda; Schrooyen, Charlotte; Stănculescu, Elena; Starchenkova, Elena; Szczygiel, Dorota; Tapia, Javier; Tri, Thi Minh Thuy; Tremblay, Mélissa; Ustundag-Budak, A. Meltem; Pacheco, Maday Valdés; van Bakel, Hedwig; Verhofstadt, Lesley; Wendland, Jaqueline; Yotanyamaneewong, Saengduean; Mikolajczak, Moïra (Springer Science and Business Media LLC, 2021)High levels of stress in the parenting domain can lead to parental burnout, a condition that has severe consequences for both parents and children. It is not yet clear, however, whether parental burnout varies by culture, ... -
Profiles of Parental Burnout Around the Globe : Similarities and Differences Across 36 Countries
Matias, Marisa; Aguiar, Joyce; Fontaine, Anne Marie; Akgun, Ege; Arikan, Gizem; Aunola, Kaisa; Barham, Elizabeth; Beyers, Wim; Boujut, Emilie; Brytek-Matera, Anna; Carbonneau, Noémie; César, Filipa; Chen, Bin-Bin; Dorard, Géraldine; Dunsmuir, Sandra; Egorova, Natalia; Elias, Luciana; Favez, Nicolas; Foran, Heather M.; Furutani, Kaichiro; Gannagé, Myrna; Gaspar, Maria; Godbout, Lucie; Gross, James; Hatta, Ogma; Huynh, Mai-Trang; Kellou, Nassima; Knezevic, Goran; Lazarevic, Ljiljana; Le Vigouroux, Sarah; Leme, Vanessa; Manrique-Millones, Denisse; Millones Rivalles, Rosa; Miranda-Orrego, María Isabel; Miscioscia, Marina; Morgades-Bamba, Clara I.; Mousavi, Seyyedeh Fatemeh; Moutassem-Mimouni, Badra; Muntean, Ana; Murphy, Hugh; Tenkue, Josué Ngnombouowo; Osman, Fatumo; Oyarce, Cadiz Daniela; Pérez-Díaz, Pablo A.; Petrides, Konstantinos; Scola, Céline; Simonelli, Alessandra; Soenens, Bart; Sorbring, Emma; Sorkkila, Matilda; Stănculescu, Elena; Starchenkova, Elena; Szczygiel, Dorota; Tremblay, Mélissa; Ustundag-Budak, A. Meltem; van Bakel, Hedwig; Verhofstadt, Lesley; Wendland, Jaqueline; Mikolajczak, Moira; Roskam, Isabelle (SAGE Publications, 2023)Parental burnout (PB) is a pervasive phenomenon. Parenting is embedded in cultural values, and previous research has shown the role of individualism in PB. In this paper, we reanalyze previously collected data to identify ...