The nail that sticks out : the practice of individuality in the East Asian classroom
Itä-Aasian kulttuuri suosii käytöstä, jolla ei erotuta joukosta yksilönä, ja tämä näkyy Itä-Aasian luokkahuoneissa hiljaisuutena. Itä-Aasiasta kertovat luokkahuonetutkimukset ovat pitkälti keskittyneet siellä vallitsevaan kulttuurin suosimaan hiljaisuuteen ja yhteisöllisyyteen, eikä tutkimuksia ole juurikaan julkaistu itä-aasialaisten luokkahuonekäytöksestä muusta luokasta erottuvina yksilöinä. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään milloin itä-aasialainen oppilas pystyy erottumaan vertaisistaan luokkahuoneessa ilman, että häneen kohdistuu paheksuntaa tai syrjintää.
Aineisto kerättiin haastattelemalla kahta itä-aasialaista yliopisto-opiskelijaa heidän luokkahuonekokemuksistaan. Pääpaino oli kokemuksilla, jolloin haastateltavat pystyivät erottumaan käytöksellään joukosta ilman, että heihin kohdistui syrjintää. Haastattelun vastaukset ryhmiteltiin yhteisölliseen ja yksilölliseen toimintaan, ja vastaukset analysoitiin teorialähtöisellä analyysimallilla.
Tutkielmassa käy ilmi, että vaikka yhteisöllinen käytös on vallitseva tapa Itä-Aasiassa, luokkahuoneessa voi silti erottua joukosta ilman negatiivisia seuraksia, jos tietyt kriteerit luokassa täyttyvät. Lahjakkuus tietyssä oppiaineessa, muun kulttuurin vaikutus ja opettajan rohkaisema yksilöllisyys olivat yksilöllisyyden hyväksymiseen johtavat keskeisimmät tekijät. Tutkimustulokset antavat tietyn kuvan Itä-Aasian hyväksyttävästä luokkahuonekäytöksestä kahden opiskelijan silmin, mutta tutkielman pienen otannan takia tutkielmassa kehotetaan tulevaisuudessa suorittamaan laajempaa otantaa edustava tutkimus.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4406]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Moral beings and becomings : children's moral practices in classroom peer interaction
Niemi, Kreeta (University of Jyväskylä, 2016)This study investigates children’s social and moral practices as they appear in everyday classroom peer interaction. Its focus is on the relations between children’s interaction and moral understandings in situ. Juxtaposing ... -
Classroom behavioural climate in inclusive education : a study on secondary students’ perceptions
Hoffmann, Lisa; Närhi, Vesa; Savolainen, Hannu; Schwab, Susanne (Wiley, 2021)Previous studies pointed out that dealing with difficult behaviour is perceived by teachers as a major challenge in inclusive settings. However, research on the students' perception of the classroom behavioural climate ... -
Predation risk shaping individual behaviour, life histories and species interactions in small mammals
Trebatická, Lenka (University of Jyväskylä, 2009)Trebatická havaitsi, että Suomen yleisin nisäkäs, metsämyyrä, on erittäin hyvin sopeutunut lyhyen lisääntymiskauden tehokkaaseen käyttöön ja pahimpien petojen välttämiseen. Parempi pedonvälttäminen kuin esimerkiksi toisella ... -
How football team composition constrains emergent individual and collective tactical behaviours : Effects of player roles in creating different landscapes for shared affordances in small-sided and conditioned games
Laakso, Timo; Davids, Keith; Luhtanen, Pekka; Liukkonen, Jarmo; Travassos, Bruno (SAGE Publications, 2022)This study was conducted in the context of a teacher professional development programme that aimed to improve dialogic teaching in the classroom, and it describes the programme and examines the change in teachers' dialogic ... -
From individual to collective tactical behaviour in youth football: Effects of players roles and field location
Laakso, Timo (2022)The main purpose of this thesis was to investigate the tactical behaviour in football in order to gain more understanding on how demands on the field constrain the way that the players expose possibilities for action. The ...