The nail that sticks out : the practice of individuality in the East Asian classroom
Itä-Aasian kulttuuri suosii käytöstä, jolla ei erotuta joukosta yksilönä, ja tämä näkyy Itä-Aasian luokkahuoneissa hiljaisuutena. Itä-Aasiasta kertovat luokkahuonetutkimukset ovat pitkälti keskittyneet siellä vallitsevaan kulttuurin suosimaan hiljaisuuteen ja yhteisöllisyyteen, eikä tutkimuksia ole juurikaan julkaistu itä-aasialaisten luokkahuonekäytöksestä muusta luokasta erottuvina yksilöinä. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään milloin itä-aasialainen oppilas pystyy erottumaan vertaisistaan luokkahuoneessa ilman, että häneen kohdistuu paheksuntaa tai syrjintää.
Aineisto kerättiin haastattelemalla kahta itä-aasialaista yliopisto-opiskelijaa heidän luokkahuonekokemuksistaan. Pääpaino oli kokemuksilla, jolloin haastateltavat pystyivät erottumaan käytöksellään joukosta ilman, että heihin kohdistui syrjintää. Haastattelun vastaukset ryhmiteltiin yhteisölliseen ja yksilölliseen toimintaan, ja vastaukset analysoitiin teorialähtöisellä analyysimallilla.
Tutkielmassa käy ilmi, että vaikka yhteisöllinen käytös on vallitseva tapa Itä-Aasiassa, luokkahuoneessa voi silti erottua joukosta ilman negatiivisia seuraksia, jos tietyt kriteerit luokassa täyttyvät. Lahjakkuus tietyssä oppiaineessa, muun kulttuurin vaikutus ja opettajan rohkaisema yksilöllisyys olivat yksilöllisyyden hyväksymiseen johtavat keskeisimmät tekijät. Tutkimustulokset antavat tietyn kuvan Itä-Aasian hyväksyttävästä luokkahuonekäytöksestä kahden opiskelijan silmin, mutta tutkielman pienen otannan takia tutkielmassa kehotetaan tulevaisuudessa suorittamaan laajempaa otantaa edustava tutkimus.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5305]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Moral beings and becomings : children's moral practices in classroom peer interaction
Niemi, Kreeta (University of Jyväskylä, 2016)This study investigates children’s social and moral practices as they appear in everyday classroom peer interaction. Its focus is on the relations between children’s interaction and moral understandings in situ. Juxtaposing ... -
Child-Centered and Teacher-Directed Practices in Two Different Countries : A Descriptive Case Study in Finnish and Japanese Grade 1 Classrooms
Pakarinen, Eija; Imai-Matsumura, Kyoko; Yada, Akie; Yada, Takumi; Leppänen, Anne; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Taylor & Francis, 2024)This descriptive case study examined how teaching practices were evidenced in Grade 1 classrooms in two different cultural and educational contexts, Finland and Japan. Teachers’ teaching practices were video-recorded in ... -
Sedentary behaviour, physical activity and engagement in open learning spaces and conventional classrooms in primary school settings
Hartikainen, Jani (Jyväskylän yliopisto, 2023)The high amount of school-based sedentary time in children is a persistent issue of concern. The aims of this dissertation were to investigate associations of (1) different classroom designs on students’ classroom-based ... -
Classroom behavioural climate in inclusive education : a study on secondary students’ perceptions
Hoffmann, Lisa; Närhi, Vesa; Savolainen, Hannu; Schwab, Susanne (Wiley, 2021)Previous studies pointed out that dealing with difficult behaviour is perceived by teachers as a major challenge in inclusive settings. However, research on the students' perception of the classroom behavioural climate ... -
Predation risk shaping individual behaviour, life histories and species interactions in small mammals
Trebatická, Lenka (University of Jyväskylä, 2009)Trebatická havaitsi, että Suomen yleisin nisäkäs, metsämyyrä, on erittäin hyvin sopeutunut lyhyen lisääntymiskauden tehokkaaseen käyttöön ja pahimpien petojen välttämiseen. Parempi pedonvälttäminen kuin esimerkiksi toisella ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.