"Mä nautin siitä vapaudesta mikä meillä on" : language teaching in universities of applied sciences
Vieraiden kielten opetus suomalaisissa ammattikorkeakouluissa (AMK) on tiettyjen erityispiirteidensä vuoksi
jossain määrin ainutlaatuista rinnastettuna kielten opiskeluun muissa suomalaisissa oppilaitoksissa. Näitä
erityispiirteitä ovat mm. opetussuunnitelmien yleisluonteisuus ja opettajien vapaus kurssien toteuttamisessa. Tämän
tutkimuksen prioriteettina oli selvittää ammattikorkeakoulujen kielten opettajien näkemyksiä työstään liittyen esim.
siihen, miten edellä mainittu vapaus koetaan, sekä mitä keinoja opettajat käyttävät tarjotakseen vaatimukset
täyttävää opetusta eri alojen opiskelijoille. Opettajia pyydettiin myös kertomaan mitä ammatillisesti suuntautunut
kielten opiskelu heidän mielestään tarkoittaa ammattikorkeakoulun kontekstissa. Lisäksi tutkimukseen kerättiin
AMK-opiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia kieliopinnoistaan ammattikorkeakoulussa liittyen pääasiassa
siihen, onko heidän vastaanottamansa opetus vastannut heidän mielestään sille asetettuja tavoitteita.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu eurooppalaisen korkeakoulutuksen sekä suomalaisen AMKpedagogiikan
periaatteista ja ammatillisesti suuntautuneen kielten opiskelun ominaispiirteistä. Samankaltaisilla
painotuksilla toteutettua aiempaa tutkimusta aiheesta ei ollut löydettävissä. Työ on monimetoditutkimus, jossa on
hyödynnetty sekä laadullisen että määrällisen tutkimuksen teoriapohjaa. Aineisto kerättiin opettajien osalta
puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin kahdessa kolmen opettajan ryhmässä ja opiskelijoiden osalta
sähköisen kyselylomakkeen kautta, johon saatiin kriteerit täyttäviä vastauksia yhteensä 163 kappaletta. Kaikki
tutkimuksen osallistujat tulivat samasta oppilaitoksesta.
Tutkimustulokset osoittivat, että opettajat nauttivat työnsä luonteesta ja arvostivat vapauttaan kurssien
toteuttamisessa. Kurssisuunnittelussa käyttämistään keinoista opettajat mainitsivat mm. alalta mahdollisesti
julkaistujen oppikirjojen tarkastelun, tiedon etsimisen internetistä sekä kollegoiden tuen. Opettajat kokivat, että
painoarvo kielten opiskelulla ammattikorkeakoulussa on elinikäistä oppimista tukevien taitojen vahvistamisella.
Opiskelijat puolestaan olivat pääosin tyytyväisiä saamaansa kielten opetukseen. Joidenkin opiskelijoiden
vastauksissa nousi esiin toive enemmälle ammattisanaston painottamiselle opiskelussa. Kehitystoiveina opiskelijat
mainitsivat myös mm. alakohtaiset opetusryhmät sekä opiskelijoiden lähtötason yhtenäistämisen esim.
valmennuskurssien keinoin. Nämä kohdat nousivat esiin myös opettajien vastauksissa.
...
Muu nimeke
Language teaching in universities of applied sciencesAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Englanti jyrää” : kieltenopettajien keinoja ja ehdotuksia kielivalintojen monipuolistamiseksi
Veivo, Outi; Pollari, Pirjo; Toomar, Jaana; Mäntylä, Katja (Helsingin yliopisto, 2021)Suomen kouluissa opiskellaan yhä vähemmän ja yhä harvempia vieraita kieliä. Valinnaisten kielten opiskelun suosio on laskenut, ja kielitaito on vaarassa jäädä pelkän englannin varaan. Erilaisia toimenpiteitä, kuten kielen ... -
Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland
Salo, Emmi (2022)Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ... -
Subject expertise among teacher students of English and Swedish : the ideal language teacher and self-efficacy beliefs
Tupala, Maria (2015)Käsitykset kielen oppimisesta ja opettamisesta ovat muuttuneet kielen rakenteita korostavista näkemyksistä yhä enemmän kommunikatiivisiksi (Abrahamsson 2009). Tämän tutkielman lähtökohtana onkin havainnoida näiden muuttuvien ... -
Toimijuutta toisella kielellä : kansainvälisten sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillinen suomen kielen taito ja sen kehittyminen työharjoitteluissa
Virtanen, Aija (University of Jyväskylä, 2017)This dissertation focuses on the development of the agency and professional Finnish language skills of international nursing students studying in an English-medium degree program in Finland. The study draws on ... -
Toimijuutta toisella kielellä : kansainvälisten sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatillinen suomen kielen taito ja sen kehittyminen työharjoitteluissa
Virtanen, Aija (Kotikielen seura, 2017)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.