Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKuronen, Mikko
dc.contributor.authorRönkkö, Veera
dc.date.accessioned2015-03-13T07:42:53Z
dc.date.available2015-03-13T07:42:53Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1468098
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45499
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia käsityksiä ruotsinopettajaksi opiskelevilla on hyvästä ruotsinopettajasta ja ruotsinopettajan ammatista. Tutkimuksessa vertailtiin ensimmäisen ja viidennen vuoden ruotsinopiskelijoiden käsityksiä, ja tavoitteena oli tutkia eroavatko heidän käsityksensä toisistaan. Tämän lisäksi selvitettiin, ovatko opettajan pedagogiset opinnot vaikuttaneet viidennen vuoden opiskelijoiden käsityksiin hyvästä ruotsin opettajasta ja ruotsin opettajan työstä. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Tutkimukseen osallistui neljä ensimmäisen vuoden opiskelijaa ja viisi viidennen vuoden opiskelijaa. Kaikki tutkimukseen osallistuneet ruotsinopettajaopiskelijat opiskelivat Jyväskylän yliopistossa. Tulokset osoittivat, että ensimmäisen vuoden opiskelijat pitivät yleisesti hyvää opettajaa monitaiturina, jolla tulee olla samanaikaisesti useita taitoja ja ominaisuuksia. Sen sijaan viidennen vuoden opiskelijoiden mielestä hyviä opettajia voi olla monenlaisia. Molempien vuosikurssien opiskelijat olivat sitä mieltä, että hyvältä ruotsinopettajalta vaaditaan erityisominaisuuksia verrattuna muihin aineenopettajiin, mm. erityistä innostuneisuutta ja positiivisuutta. Ensimmäisen vuoden opiskelijat määrittelivät ruotsin opettajan rooliksi aineen opettamisen ja oppilaiden viihdyttämisen. Viidennen vuosikurssin opiskelijat korostivat sen sijaan opettajan roolia kasvattajana. Ruotsinopettajan ammatin hyvinä puolina kuvailtiin mm. ihmisläheisyyttä ja mahdollisuutta nähdä työn tulokset heti. Huonoina puolina mainittiin oppilaiden mahdolliset asenne- ja motivaatio-ongelmat ruotsin kieltä kohtaan. Viidennen vuoden opiskelijat valittivat myös ruotsin oppikirjojen vanhanaikaisuutta ja niiden mielenkiinnottomia aiheita sekä opetusryhmien sisäisiä suuria tasoeroja. Kokonaisuutena viidennen vuoden opiskelijat suhtautuivat kuitenkin ammattiin ensimmäisen vuoden opiskelijoita positiivisemmin. Viidennen vuoden opiskelijat olivat pedagogisten opintojen ja erityisesti opetusharjoittelun myö-tä ymmärtäneet esim. oppilaslähtöisen opetuksen merkityksellisyyden sekä käytettävissä olevien kielenopetusmenetelmien monipuolisuuden, ja he olivat myös huomanneet, ettei ruotsinopettajan työ ole mahdotonta taistelua asenneongelmia vastaan.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (78 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoswe
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherruotsin opettajan ammatti
dc.subject.otherhyvä ruotsin opettaja
dc.subject.otherpedagogiset opinnot
dc.subject.otherruotsinopettajaopiskelijat
dc.subject.otherkäsitysten vertailu
dc.titleSvensklärarstudenternas uppfattningar om svenskläraryrket och om en bra svensklärare
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201503131467
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.date.updated2015-03-13T07:42:54Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi306
dc.subject.ysoruotsin kieli
dc.subject.ysokieltenopettajat
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot