dc.contributor.advisor | Marttunen, Miika. | |
dc.contributor.author | Heinonen, Viivi | |
dc.date.accessioned | 2015-03-10T12:24:35Z | |
dc.date.available | 2015-03-10T12:24:35Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1467934 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45480 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lukiolaiset kokevat nuoruuden elämänvaiheena, miten lukiolaiset tekevät jatkokoulutus- ja uravalintoja sekä mitkä tekijät vaikuttavat valintaan. Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää, miten lukio-opintojen sisällöt vaikuttavat jatkokoulutus ja ammatinvalintaan.
Tutkimuksen aineisto kerättiin kahdesta eri lukiosta, jotka sijaitsevat eri paikkakunnilla. Tutkimuksen kohdejoukoksi valittiin lukion kolmannen vuosikurssin opiskelijat. Aineistonkeruumenetelmänä oli kirjallinen dokumentti, jonka tutkittavat tuottivat kirjoitelma ohjeistuksen mukaan. Tutkimukseen osallistui 55 kevään 2013 abiturienttia.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että jatkokoulutus- ja uravalinta on monimuotoinen prosessi. Valintaan vaikuttavat monet tekijät ja nuorten tulee olla tietyssä kehitysvaiheessa tehdessään jatkokoulutus- ja uravalintoja. Nuorten kokemusten mukaan lukioaika on tärkeä elämänvaihe ja sen aikana erityisesti itsenäistytään, yksilöidytään ja opitaan opiskelemaan. Jatkokoulutusvalintaan vaikuttavia tekijöitä voidaan tämän tutkimuksen perusteella luokitella neljään kategoriaan, joita ovat itsetuntemus, informaatio, tukiverkosto ja käytännön asiat. Nämä kategoriat vaikuttavat nuoren valintaan tukemalla, vahvistamalla tai muuttamalla. Aineiston avulla analysoitiin, että jatkokoulutusvalinnassa esiintyy pääsääntöisesti neljä eri tyyppiä. Tyyppien avulla kuvataan nuorten sitoutumista jatkokoulutusvalintaan ja nämä tyypit ovat itsenäisesti sitoutuneet, odotusten, mallin tai informaation kautta sitoutuneet, välineellisesti sitoutuneet sekä sitoutumattomat. Tämä tutkimus myös osoitti, että lukio-opintojen sisällöillä on merkitystä jatkokoulutusvalinnassa.
Avainsanat: jatkokoulutus – ja uravalinnat, lukiolaiset, elämänvaihe, kehitystehtävät ja lukio-opinnot. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (91 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Jatkokoulutus- ja uravalinnat | |
dc.subject.other | lukiolaiset | |
dc.subject.other | elämänvaihe | |
dc.subject.other | kehitystehtävät ja lukio-opinnot. | |
dc.title | Lukiolaisten jatkokoulutus- ja uravalinnat | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201503101452 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.date.updated | 2015-03-10T12:24:35Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | koulutusvalinnat | |
dc.subject.yso | uranvalinta | |
dc.subject.yso | ammatinvalinta | |
dc.subject.yso | lukiolaiset | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | nuoruus | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | elämänkaari | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |