Nuoren ja nuoren aikuisen kehitystehtävien representaatiot Elina Rouhiaisen Väki-trilogiassa
Tässä tutkielmassa tarkastelen Elina Rouhiaisen Väki-trilogian (2017–2020) nuoren ja nuoren aikuisen kehitystehtävien representaatioita keskeisten henkilöhahmojen kautta. Teoriataustana on genretutkimus, jota teen kehityspsykologisesta näkökulmasta genrejen muutosteorian ja kehitystehtäväteorian avulla. Tutkielman tavoitteena on selkeyttää YA-kirjallisuuden (engl. young adult literature) eli vapaasti suomennettuna nuorille aikuisille suunnatun kirjallisuuden käsitettä osoittamalla, mille kohderyhmälle kotimainen YA-kirjallisuus on suunnattu, ja miksi siitä on mielekästä puhua omana genrenään.
Metodina tutkielmassa toimii aineiston kontekstuaalinen lähiluku. Tutkielman aineistona on Rouhiaisen Väkitrilogian kaikki kolme osaa, joiden keskeisten henkilöhahmojen kehitystehtävistä teen analyysiä teemoitellen. Tutkielmani tutkimuskysymykset ovat:
1. Mitä nuoren kehitystehtäviä trilogiasta löytyy tai ei löydy?
2. Mitä nuoren aikuisen kehitystehtäviä trilogiasta löytyy tai ei löydy?
3. Miten nuoren ja nuoren aikuisen kehitystehtävät on trilogiassa esitetty?
Tutkielman analyysista käy ilmi, että kotimainen YA-kirjallisuus sisältää sekä nuoren että nuoren aikuisen kehitystehtäviä. Nuoruusvaiheen kehitystehtäviä löytyy enemmän kuin nuoren aikuisen, sillä niitä on esitetty useamman henkilöhahmon kautta. Nuoren kehitystehtävistä puberteetin kuvausta ei löydy lainkaan. Lisäksi analyysista ilmenee, että nuoruusvaiheeseen kuuluva tyypillinen mustavalkoinen ajattelu kehittyy henkilöhahmoilla
trilogian edetessä moraalisen ajattelun myötä kohti harmaata: ei ole olemassa ehdotonta oikeaa tai väärää. Tällainen moraalisen ajattelun kehittyminen on puolestaan ominaista nuoren aikuisen ikävaiheessa.
Yhteiskunnallisena muutoksena nuoruuden pitkittymistä heijastaa ja tukee se, että trilogiasta löytyy sekä nuoren että nuoren aikuisen kehitystehtäviä. Tutkielman perusteella voidaan päätellä, että kotimainen YA-kirjallisuus on suunnattu täysi-ikäisyyden kynnyksellä olevista nuorista alkaen aina aikuisiin asti. Kotimaista YA-kirjallisuutta ei ole suunnattu nuorille 12-vuotiaista alkaen, vaikka kohderyhmän sen usein puhutaan alkavan varhaisnuoruudesta ja sitä heille markkinoidaan. Eri ikävaiheissa olevat yksilöt vaativat kirjallisuudelta eri asioita, ja kotimainen YAkirjallisuus tarjoaa eri kehitystehtäviä käyvälle nuorelle aikuiselle paljon samaistumispintaa aiheiden ja teemojen kautta. Tästä syystä kotimaisesta YA-kirjallisuudesta on perusteltua puhua omana genrenä nuortenkirjallisuuden rinnalla eikä sen alalajina.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Et välillä tuntee olevansa ihan penikka ja välillä jotain muuta" : muotoutuva aikuisuus nuorten aikuisten elämänpoluilla
Laitinen, Minna (2016)Pro Gradu – tutkielmassani keskeisenä teoreettisena viitekehyksenä toimii Jeffrey Jensen Arnettin kehittämä muotoutuvan aikuisuuden teoria. Tämä teoria ilmentää nuoruuden ja aikuisuuden väliin jäävää ikävaihetta, jolloin ... -
Aikuisuus nuorten kokemana : nuorten kokemuksia aikuisten arjesta ja mielikuvia omasta tulevaisuudesta aikuisena
Jokinen, Veera (2015)Jokinen, Veera. 2015. Aikuisuus nuorten kokemana. Nuorten kokemuksia aikuisten arjesta ja mielikuvia omasta tulevaisuudesta aikuisena. Kasvatustieteen pro gradu- tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tämän ... -
Nuorten aikuisten työelämätransitio koronapandemian aikana
Vihavainen, Mimi (2021)Tutkielmassani käsittelen nuorten aikuisten työelämätransitiota ja sen muutoksia koronapandemian keskellä. Nuorten asema opiskelusta työelämään siirryttäessä on epävarma ja prosessina siirtymä on hyvin yksilöllinen. ... -
Nuoren aikuisen onnen palikat : elämänpoliittinen näkökulma nuoren aikuisen onnellisuuteen
Hietala, Risto (2001) -
"Kyllä mää ilmeisesti riitän kaikille" : nuorten aikuisten antamia merkityksiä itsetunnolle
Pylvänäinen, Anni (2014)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka 21-28-vuotiaat nuoret aikuiset määrittelevät itsetunnon ja mitkä asiat ovat olleet merkityksellisiä heidän itsetuntonsa rakentumisessa. Tavoitteena oli ymmärtää nuorten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.