University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Terveysmobiilipelien kaupallinen potentiaali

Thumbnail
View/Open
104.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Lindström, Niklas
Date
2015
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science

 
Mobiilipelaaminen on jatkuvasti kasvava vapaa-ajan viettotapa ja siten ovat mobiilipelimarkkinatkin kasvaneet. Ylipaino ja muut terveyden ongelmat, joi-hin ihmiset itse voisivat vaikuttaa, ovat yleistymässä. Terveysmobiilipelien on ehdotettu olevan osaratkaisu näihin ongelmiin. Tässä kirjallisuuskatsauksena toteutetussa tutkielmassa käsiteltiin mobiilipelimarkkinoiden ja terveysmobiilipelien kehitystä. Mobiilipelimarkkinoiden kehitystä tarkasteltiin tilastotietojen perusteella ja niissä näkyviin muutoksiin esitettiin syitä. Terveysmobiilipelien kehitystä tarkasteltiin hyötyviihdettä kehityksen näkökulmasta. Näistä aiheista tehtiin johtopäätöksiä ja pohdittiin, onko terveysmobiilipeleillä mahdollisuuksia menestyä mobiilipelimarkkinoilla. Tutkielmassa selvitettiin, millaisia tukevia ja estäviä tekijöitä terveysmobiilipeleillä on mobiilipelimarkkinoilla menestyäkseen. Tutkimustuloksena todettiin, että kasvaneet mobiilipelimarkkinat ja terveydenhuollon ratkaisujen tarve tarjoavat mahdollisuuksia terveysmobiilipeleille, mutta terveysmobiilipelialan ollessa vielä verrattain nuori ala, ovat nämä mahdollisuudet vielä rajalliset. Mobiilipelimarkkinoilla menestyäkseen ja erottuakseen joukosta tulee terveysmobiilipelin olla innovatiivinen ja hyvin markkinoitu. Tutkielma selvensi hieman terveysmobiilipelien tilannetta ja antoi aihetta jatkotutkimuksille. ...
 
Mobile gaming is continuously growing as a way to spend time and therefore the mobile games market has also grown. Obesity and other health related problems that can be managed by person’s own actions are getting more and more common. Mobile health games are proposed to be a partial solution to these problems. In this thesis a literature review was conducted to analyze mo-bile games market and mobile health games and their evolution. The evolution of mobile games market was reviewed with statistics and reasons for the chan-ges were presented. The evolution of mobile health games was reviewed from the perspective of serious entertainment. From these reviews conclusions were made to evaluate the business potential of mobile health games. Also pros and cons of mobile health games in mobile markets were presented. The results of the thesis were that the grown mobile markets and the need for health care so-lutions offer opportunities for mobile health games to be successful. However mobile health games being a relatively new area the opportunities are limited. To be successful and to stand out from the mass a mobile health game must be innovative and well marketed. The thesis clarified the situation of mobile games market and gave ground for further research. ...
 
Keywords
mobiilipelaaminen mobiilipelimarkkinat terveyspelit
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201503031405

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4767]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kappaleiden kaupalliseen menestykseen vaikuttavat musiikilliset tekijät ja niiden taustalla musiikinkuluttajia ohjaavat neuraaliset ja kognitiiviset prosessit 

    Järventausta, Terho (2020)
    Tässä integroivassa kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan tutkimuksissa havaittuja musiikillisia tekijöitä, jotka vaikuttavat kappaleiden kaupalliseen menestykseen. Tutkimuksen aineisto tukee optimaalisen differentiaation ...
  • Kasvisravintoloiden käyttönimistö Suomessa 

    Saarinen, Veera (2020)
    Tutkielmassa tarkastellaan Suomessa sijaitsevien kasvisravintoloiden käyttönimiä nimien semanttisen sisällön ja rakenteen kannalta pohjaten analyysi kaupallisen nimistön tutkimukseen. Kasvisruoka ja ravintoloissa käynti ...
  • Lapset YouTubessa : 6.-luokkalaiset tubettajuutta ja kaupallista yhteistyötä tarkastelemassa 

    Teinonen, Johanna; Seppänen, Viivi (2020)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miksi 6.-luokkalaiset katsovat YouTubea ja millaisena he käsittävät tubettajuuden. Tutkimme myös, miten lapset pystyvät tunnistamaan ja tulkitsemaan vaikuttamisen keinoja ...
  • Vaikuttajayhteistyöt sosiaalisen median vaikuttajien silmin 

    Julkunen, Juulia (2023)
    Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella vaikuttajayhteistöiden toteuttamista sosiaalisen median vaikuttajien näkökulmasta ja näin lisätä ymmärrystä vaikuttajayhteistyön vaiheista ja niihin liittyvistä jännitteistä. ...
  • "En oo varmaan koskaan ollu tyytyväisempi mun ihoon" : Instagramissa toteutetun kaupallisen yhteistyön rakennepotentiaali ja tekstilaji 

    Iso-Koivisto, Elsi (2022)
    Tämä opinnäytetyö tarkastelee Instagramissa julkaistujen kaupallisten yhteistöiden yleisimpiä rakennejaksoja sosiaalisen median vaikuttajien julkaisuissa. Rakennejaksojen tarkastelun pohjalta tutkimuksen tavoitteena on ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre