Kappaleiden kaupalliseen menestykseen vaikuttavat musiikilliset tekijät ja niiden taustalla musiikinkuluttajia ohjaavat neuraaliset ja kognitiiviset prosessit
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä integroivassa kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan tutkimuksissa havaittuja musiikillisia tekijöitä, jotka vaikuttavat kappaleiden kaupalliseen menestykseen. Tutkimuksen aineisto tukee optimaalisen differentiaation vaikutusta kappaleiden kaupalliseen menestykseen. Optimaalinen differentiaatio on sopivassa suhteessa eroamista vertaisista. Sen vaikutusta musiikin kaupalliseen menestykseen pyritään tutkimuksessa selittämään neurotieteen ja psykologian tutkimuksien avulla. Aineistonhankinta pohjautui tutkimusmenetelmän mukaiseen integroivaan otteeseen, mutta siinä hyödynnettiin myös systemaattisen kirjallisuuskatsauksen aineistonhankintamenetelmiä käyttäen ennalta valittuja metodologisia ja käytännöllisiä seuloja.
Tutkimusaineiston synteesin pohjalta muodostettiin palkitsevan eroavuuden malli, jolla pyritään selittämään musiikinkuuntelijoiden kulutuskäyttäytymistä. Mallin pohjana toimii havainto siitä, että parhaiten menestyneet kappaleet ovat ajassaan epätyypillisempiä ja yllättävämpiä musiikillisilta elementeiltään, kuin heikommin menestyneet kappaleet. Toinen mallin pohjana toimiva havainto on se, että musiikin kaupallinen menestys on yhteydessä aivojen palkitsemisjärjestelmään. Erityisesti tuttu musiikki aktivoi näitä aivoalueita, joten menestyäkseen uuden kappaleen tulee olla helposti muistettava. Näiden kahden havainnon välisenä siltana toimii sisäisen motivaation, positiivisten ennustevirheiden sekä uutuuden ja yllättävyyden merkitys uusien ärsykkeiden muistamisessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teknologia-startupien menestykseen vaikuttavat tekijät elinkaaren eri vaiheissa
Pohja, Leevi (2024)Startupit luovat innovaatiota, synnyttävät uusia työpaikkoja ja taloudellista kasvua. Startup-maailma on täynnä menestystarinoita ja vaikka menestystarinoita on paljon, lähes 90 % startupeista epäonnistuu. Tämän tutkimuksen ... -
Reproduktiiviset viestit ja niiden muutokset suomenkielisten kappaleiden sanoituksissa
Kultalahti, Jenna (2019)Tässä työssä tarkasteltiin erilaisia reproduktiivisia, eli romantiikkaan ja parisuhteisiin viittaavia sanallisia viestejä suomenkielisen modernin populaarimusiikin sanoituksissa. Lisäksi tarkasteltiin, millä tavoin kyseiset ... -
Sävelten voima : musiikin vaikutukset aivojen plastisuuteen ja pitkäkestoiseen muistiin
Paakki, Anna (2024)Musiikilla on vahva vaikutus ihmisiin iästä riippumatta ja musiikin kuuntelu voi nostaa mieleen tiettyjä tapahtumia, paikkoja tai ihmisiä, joihin sen luomat tunneyhteydet liitetään. Musiikki voi toimia tietynlaisena ... -
Metallimusiikin ja sen eri alagenrejen soinnilliseen raskauteen vaikuttavat musiikilliset ja tuotannolliset tekijät
Järvinen, Samuel (2022)Tämä Kandidaatintutkielmani on kirjallisuuskatsaus, jossa käsittelen metallimusiikin raskaaseen sointiväriin vaikuttavia musiikillisia tekijöitä. Tutkielmassa käydään läpi joukko metallimusiikin ja sen alagenrejen musiikillisia ... -
Kuulotiedon käsittelyn kehitys : inhibitorisen prosessoinnin erot aivojen rytmisessä toiminnassa lapsilla ja aikuisilla
Sarajärvi, Katariina; Finnilä, Elena (2022)Kuuloaivokuoren kehityksellä on merkittävä rooli kognitiivisten kykyjen kehityksessä, mutta kuuloaivokuoren kehityksen tarkempaa neuraalista perustaa ei täysin tunneta. Kyky inhibitioon, eli epäolennaisten ärsykkeiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.