Motivation zum Deutschlernen : "ainakaan se ei ole hukkaruotsi, vaan edes jotenkin mahdollisesti järkevää"
Saksan kielen opiskeleminen kouluissa on vähentynyt huomattavasti viime vuosikymmeninä ja kielten opiskelu suuntautunut vahvasti englannin kieleen. Motivaatiolla on suuri merkitys kielten opiskeluun, ja tässä tutkielmassa oli tarkoitus tutkia sisäisen ja ulkoisen motivaation merkitystä saksan kielen oppimisessa opiskelijoiden näkökulmasta.
Tutkimuksessa esitellään erilaisia motivaatioon liittyviä määritelmiä sekä tunnetuimpia motivaatioteorioita erityisesti sisäiseen ja ulkoiseen motivaatioon liittyen sekä aiempaa motivaatiotutkimusta Suomessa erityisesti saksan kieleen liittyen. Empiirisessä osassa analysoidaan kyselytutkimuksen tuloksia sekä laadullisten että määrällisten analyysimetodien avulla.
Kyselytutkimus on osa laajempaa FinGer-projektia (German as a vehicular language in academic and business contexts in Finland), jonka tavoitteena on tutkia saksan kielen roolia akateemisissa ja liike-elämän ympäristöissä Suomessa. Kysely yliopisto-opiskelijoille lähetettiin vuonna 2008 kolmen eri yliopiston opiskelijoille ja kyselyyn saatiin n. 3500 vastausta.
Tuloksista kävi ilmi, että ulkoisella motivaatiolla on suurempi merkitys saksan kielen opiskeluun kuin sisäisellä. Eroja motivaatioiden suhteen kuitenkin löytyi sekä eri sukupuolten että ikäryhmien kuin myös opiskelualojen välillä. Myös kielikoulutuspolitiikasta löytyi mahdollinen yhteys motivaatioon opiskella saksaa, sillä eri aikoina saksaa opiskelleiden vastaajien motivaatiot erosivat merkittävästi toisistaan.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Motivation zum Deutschlernen in der finnischen gymnasialen Oberstufe
Suominen, Anni (2024)Englantia lukuun ottamatta vieraiden kielten opiskelijoiden määrä suomalaisissa lukioissa on viimeisten vuosikymmenten aikana laskenut selvästi. Ylioppilastutkintolautakunnan julkaisemista tilastoista ilmenee, että vuosina ... -
Motive und Motivation zum Deutschlernen : Beispiel Deutsch als Fremdsprache unter Studierenden in Finnland
Ylönen, Sabine; Hurskainen, Mari (Peter Lang, 2019)The paper focuses on the student motivation for learning German in Finnish universities based on a nationwide survey. The sample includes all university students, not only those at language departments. The most important ... -
Neuropsychiatrische Störungen und ihre Auswirkungen auf das Deutschlernen
Aronen, Sirke (2023)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia haasteita neuropsykiatriset häiriöt, kuten aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö (ADHD) sekä autismikirjon häiriöt, voivat aiheuttaa saksan kielen oppimisessa. Tutkimuksessa ... -
"Luin oppikirjoja ja kirjaimellisesti pänttäsin asioita" : vieraiden kielten opettajaopiskelijat kielen oppimista ja opettamista pohtimassa
Alanen, Riikka; Kajander, Kati; Nyman, Tarja (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2013)Portfolios have been used for a number of years in language teacher education to support and nurture pre-service teachers’ reflective thinking. Combined with the European Language Portfolio (ELP), portfolio provides a ...