Liikunnan- ja terveystiedon opettajien koulutustoiveita
Tekijät
Päivämäärä
2015Kettunen Katja, 2015. Liikunnan- ja terveystiedonopettajien täydennyskoulutustoiveita. Liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yli-opisto, 90s.
Tutkielmassa selvitettiin liikunnan- ja terveystiedon opettajien koulutustoiveita Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry:lle (Liito ry). Tavoitteena oli selvittää millaista koulutusta lii-kunnan- ja terveystiedon opettajat haluaisivat Liito ry:n järjestävän, miten kiinnostus jakautuu naisilla ja miehillä sekä millaisista yksittäisten aihealueiden koulutuksista eri-ikäiset naiset ja miehet ovat kiinnostuneita.
Tutkielma on laadullinen tutkimus ja tutkimusotteena on fenomenografia. Tutkielman koh-dejoukkona on 667 ammatissaan toimivaa liikunnan- ja terveystiedon opettajaa, joista nai-sia on 480 ja miehiä 187. Tutkimusaineisto on yksi osa kuusiosaisesta laajemmasta tutki-musaineistosta, joka toteutettiin yhteistyössä Jyväskylän yliopiston liikuntatieteiden laitoksen ja Liikunnan- ja terveystiedon opettajat ry:n (Liito ry) kanssa. Aineisto on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella (liite 1) keväällä 2011. Otannassa käytettiin Liito ry:n jäsenrekisteriä. Kyselylomake lähetettiin kohdejoukolle sähköpostitse. Tässä tutkielmassa käytetyn kyselylomakkeen kysymykset olivat avoimia kysymyksiä. Aineisto analyysissä vastaukset teemoiteltiin, jonka jälkeen pyrittiin muodostamaan kokonaiskuva ja tulkinta liikunnan- ja terveystiedon opettajien koulutustoiveista sekä vertailu siitä, onko iällä tai sukupuolella vaikutusta koulutustoiveisiin.
Tutkimuksen keskeiset tulokset osoittivat, että liikunnan- ja terveystiedon opettajat iästä tai sukupuolesta riippumatta toivoivat Liito ry:n järjestävän koulutusta, jossa paneudutaan mieluummin kouluun sovellettaviin sisältöihin kuin opettajuuden kehittämiseen. Niin nais- kuin miesliikunnan ja terveystiedon opettajat kaikissa ikäryhmissä toivoivat eniten lajitaitoihin liittyviä koulutuksia. Terveystiedon opetukseen liittyviä koulutuksia toivoivat kaikki muut paitsi nuoret miesopettajat. Myös lajiuutuuksiin liittyvät koulutustoiveet olivat kysyttyjä iästä tai sukupuolesta riippumatta. Naisilla lajikohtaiset koulutustoiveet olivat iästä riippumatta samansuuntaisia. Miehillä lajikohtaiset koulutustoiveet jakautuivat naisia enemmän eri lajien kesken. Lajeista eniten sekä nais- että miesopettajat toivoivat koulutuksiin tanssia ja musiikkiliikuntaa, palloilua, voimistelua ja kehonhuoltoa sekä telinevoimiste-lua. Kaikki miehet iästä riippumatta toivovat koulutusta naisia enemmän opetuksen haasteisiin. Joissain määrin iällä näyttäisi olevan pientä vaikutusta koulutustoiveisiin. Liikunnanopettajan ikääntyessä hän kaipaa koulutusta hyvinvointiin sekä kuntosaliharjoitteluun ja terveysliikuntaan nuorempia kollegoitaan enemmän.
Tämän tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa ja kehitettäessä liikunnan- ja terveystiedon opettajien perus- ja täydennyskoulutusta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Liikunnan ja terveystiedon opettajien käsityksiä tunne- ja vuorovaikutustaidoista
Honkanen, Miiamari (2014)Pro gradu -tutkimuksessani pyrin selvittämään millaisia tunne- ja vuorovaikutustaitoja koulutetut liikunnan ja terveystiedon opettajat arvostavat ja kokevat osaavansa käyttää. Tutkimuksessa tarkasteltiin eroja vastaajien ... -
Liikunnan ja terveystiedon opettajien asennoituminen liikennekasvatuksenopettamiseen sekä arvio liikennekasvatuksen tavoitteiden ja sisältöjen tärkeydestä yläkoulussa
Pulkkinen, Anu (2013)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaiseksi liikennekasvatusta opettavat opettajat arvioivat liikennekasvatuksen eri tavoitteiden ja sisältöjen tärkeyden sekä millaisia opetusmuotoja he käyttävät. Lisäksi selvitettiin, ... -
Liikuntapääkaupungista kajahtaa : esittelyssä JLTO Jyvässeudun liikunnan ja terveystiedon opettajat ry
Hurskainen, Heikki (Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry, 2021) -
Opettajankoulutuksen kehittämisohjelman seuranta ja arviointi : opettajien täydennyskoulutus 2005 ja seuranta 1998-2005 oppiaineittain ja oppialoittain eri oppilaitosmuodoissa
Piesanen, Ellen; Kiviniemi, Ulla; Valkonen, Sakari (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2007)Tutkimusraportti pohjautuu opetusministeriön vuonna 2001 julkaiseman Opettajankoulutuksen kehittämisohjelman valtakunnallisen seuranta- ja arviointihankeen opettajien täydennyskoulutusta koskevan osuuden tuloksiin. ... -
Opettajankoulutuksen kehittämisohjelman seuranta ja arviointi 2005 : opettajien täydennyskoulutus 2005 ja seuranta 1998-2005
Piesanen, Ellen; Kiviniemi, Ulla; Valkonen, Sakari (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2006)Käsillä oleva julkaisu pohjautuu opetusministeriön vuonna 2001 julkaiseman Opettajankoulutuksen kehittämisohjelman valtakunnallisen seuranta- ja arviointihankeen opetushenkilöstön täydennyskoulutusta koskevan osuuden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.