dc.contributor.author | Koskela, Johanna | |
dc.date.accessioned | 2015-01-26T07:04:59Z | |
dc.date.available | 2015-01-26T07:04:59Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1465276 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45154 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa erityislastentarhanopettajien käsityksiä inklusiivisen pienryhmätoiminnan merkityksestä, laadukkaan inklusiivisen pienryhmätoiminnan edellytyksistä sekä inklusiiviseen pienryhmätoimintaan liittyvistä pulmatekijöistä.
Tutkimus oli laadullinen ja aineistolähtöinen. Aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta erityislastentarhanopettajaa. Aineiston analyysissa käytettiin fenomenografista lähestymistapaa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että erityislastentarhanopettajat pitivät inklusiivista pienryhmätoimintaa merkityksellisenä sekä lapsille että kasvattajille. Lisäksi inklusiiviseen pienryhmätoimintaan liitettiin yhteisöllisiä merkityksiä. Laadukkaan inklusiivisen pienryhmätoiminnan edellytykset olivat erityislastentarhanopettajien käsitysten mukaan toiminnan päämäärätietoisuus, mietityt tila- ja ryhmäratkaisut, ammatillisuus sekä muunneltavuus. Inklusiiviseen pienryhmätoimintaan liittyvät pulmatekijät jakautuivat erityislastentarhanopettajien käsityksissä kasvattajiin liittyviin huolenaiheisiin, resursseihin liittyviin pulmiin sekä toiminnallisiin haasteisiin. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (66 sivua) | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | inklusiivinen pienryhmätoiminta | |
dc.subject.other | varhaiserityiskasvatus | |
dc.subject.other | fenomeneografia | |
dc.title | "Pitää uskaltaa tehdä eri lasten kohdalla eri tavalla " : erityislastentarhanopettajien käsityksiä inklusiivisesta pienryhmätoiminnasta | |
dc.title.alternative | Erityislastentarhanopettajien käsityksiä inklusiivisesta pienryhmätoiminnasta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201501261175 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu | fi |
dc.type.ontasot | Master's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.subject.method | Fenomenografia | |
dc.date.updated | 2015-01-26T07:05:00Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | erityiskasvatus | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | lastentarhanopettajat | |
dc.subject.yso | ryhmätoiminta | |
dc.subject.yso | päiväkodit | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat. | fi |
dc.rights.accessrights | This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities. | en |