Show simple item record

dc.contributor.advisorHirvonen, Tuula
dc.contributor.authorPirhonen, Noora
dc.date.accessioned2015-01-24T20:07:35Z
dc.date.available2015-01-24T20:07:35Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45152
dc.description.abstractLuokkahuonetta on tutkittu monesta eri näkökulmasta, ja myös opettajan palautetta on tarkasteltu eri perspektiiveistä. Suullista palautetta on kuitenkin tutkittu melko vähän, ja tämä tutkielma tuo lisää tietoa kyseisestä aiheesta. Se keskittyy tarkastelemaan CLIL- luokkahuonetta, joka tuo oman näkökulmansa suullisen palautteen tutkimiseen. Aineisto koostuu kahdesta nauhoitetusta tunnista yläkoulun kahdeksannella luokalla. Lisäksi nauhoituksista tehtiin litteraatit, joita hyödynnettiin tutkimuksessa. Työn tarkoituksena on selvittää, kuinka paljon suullista palautetta CLIL- luokkahuoneessa käytetään, sekä kuinka erilaiset suulliset palautteet voisi jaotella kategorioihin. Tutkimuksessa selvisi, että eniten tunnilla annettiin arvioivaa palautetta, joka koostuu joko hyväksyvästä tai paheksuvasta suullisesta palautteesta. Suurin osa tästä arvioivasta palautteesta oli positiivista, mikä viittaa siihen että opettajat pyrkivät palautetta antaessaan motivoimaan oppilaitaan. Toiseksi suurin palauteosio koostui ”muusta” palautteesta, joka pitää sisällään työrauhaongelmiin puuttumisen sekä opettajan yleisen palautteen koko luokalle. On huomattava, että kaikki suullinen palaute ei siis aina liity tehtävän läpi käymiseen, vaan opettaja voi antaa palautetta esimerkiksi pitääkseen yllä hyvää ryhmähenkeä ja estääkseen häiriötekijöiden syntymisen tai jatkumisen. Viimeisin palautekategoria pitää sisällään kuvailevan palautteen, jolla tarkoitetaan oppilaan vastauksen korjaamista ja oikean vastauksen perustelua. Oli yllättävää, että kuvailevaa palautetta oli vähiten, sillä opettajan ajatellaan johtavan tunnin kulkua ja yksi siihen kuuluvista tehtävistä on vastausten korjaaminen ja tarkempi tieto. Kahden opetustunnin materiaali on hyvin suppea, eikä tutkimustuloksia voi yleistää. Saadaksemme yleistettävämpiä tuloksia tarvitsemme lisää tutkimusta aiheesta, ja isomman aineiston, jota tutkia.fi
dc.format.extent23
dc.language.isoeng
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherclassroom
dc.subject.otherfeedback
dc.subject.otheroral feedback
dc.subject.otherevaluative feedback
dc.subject.otherCLIL
dc.titleTeacher's oral feedback in a CLIL classroom
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201501241173
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.date.updated2015-01-24T20:07:36Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright