dc.contributor.advisor | Hirvonen, Tuula | |
dc.contributor.author | Pirhonen, Noora | |
dc.date.accessioned | 2015-01-24T20:07:35Z | |
dc.date.available | 2015-01-24T20:07:35Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45152 | |
dc.description.abstract | Luokkahuonetta on tutkittu monesta eri näkökulmasta, ja myös opettajan palautetta on tarkasteltu eri perspektiiveistä. Suullista palautetta on kuitenkin tutkittu melko vähän, ja tämä tutkielma tuo lisää tietoa kyseisestä aiheesta. Se keskittyy tarkastelemaan CLIL- luokkahuonetta, joka tuo oman näkökulmansa suullisen palautteen tutkimiseen.
Aineisto koostuu kahdesta nauhoitetusta tunnista yläkoulun kahdeksannella luokalla. Lisäksi nauhoituksista tehtiin litteraatit, joita hyödynnettiin tutkimuksessa. Työn tarkoituksena on selvittää, kuinka paljon suullista palautetta CLIL- luokkahuoneessa käytetään, sekä kuinka erilaiset suulliset palautteet voisi jaotella kategorioihin.
Tutkimuksessa selvisi, että eniten tunnilla annettiin arvioivaa palautetta, joka koostuu joko hyväksyvästä tai paheksuvasta suullisesta palautteesta. Suurin osa tästä arvioivasta palautteesta oli positiivista, mikä viittaa siihen että opettajat pyrkivät palautetta antaessaan motivoimaan oppilaitaan. Toiseksi suurin palauteosio koostui ”muusta” palautteesta, joka pitää sisällään työrauhaongelmiin puuttumisen sekä opettajan yleisen palautteen koko luokalle. On huomattava, että kaikki suullinen palaute ei siis aina liity tehtävän läpi käymiseen, vaan opettaja voi antaa palautetta esimerkiksi pitääkseen yllä hyvää ryhmähenkeä ja estääkseen häiriötekijöiden syntymisen tai jatkumisen. Viimeisin palautekategoria pitää sisällään kuvailevan palautteen, jolla tarkoitetaan oppilaan vastauksen korjaamista ja oikean vastauksen perustelua. Oli yllättävää, että kuvailevaa palautetta oli vähiten, sillä opettajan ajatellaan johtavan tunnin kulkua ja yksi siihen kuuluvista tehtävistä on vastausten korjaaminen ja tarkempi tieto.
Kahden opetustunnin materiaali on hyvin suppea, eikä tutkimustuloksia voi yleistää. Saadaksemme yleistettävämpiä tuloksia tarvitsemme lisää tutkimusta aiheesta, ja isomman aineiston, jota tutkia. | fi |
dc.format.extent | 23 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | classroom | |
dc.subject.other | feedback | |
dc.subject.other | oral feedback | |
dc.subject.other | evaluative feedback | |
dc.subject.other | CLIL | |
dc.title | Teacher's oral feedback in a CLIL classroom | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201501241173 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.date.updated | 2015-01-24T20:07:36Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |