Teacher's oral feedback in a CLIL classroom
Luokkahuonetta on tutkittu monesta eri näkökulmasta, ja myös opettajan palautetta on tarkasteltu eri perspektiiveistä. Suullista palautetta on kuitenkin tutkittu melko vähän, ja tämä tutkielma tuo lisää tietoa kyseisestä aiheesta. Se keskittyy tarkastelemaan CLIL- luokkahuonetta, joka tuo oman näkökulmansa suullisen palautteen tutkimiseen.
Aineisto koostuu kahdesta nauhoitetusta tunnista yläkoulun kahdeksannella luokalla. Lisäksi nauhoituksista tehtiin litteraatit, joita hyödynnettiin tutkimuksessa. Työn tarkoituksena on selvittää, kuinka paljon suullista palautetta CLIL- luokkahuoneessa käytetään, sekä kuinka erilaiset suulliset palautteet voisi jaotella kategorioihin.
Tutkimuksessa selvisi, että eniten tunnilla annettiin arvioivaa palautetta, joka koostuu joko hyväksyvästä tai paheksuvasta suullisesta palautteesta. Suurin osa tästä arvioivasta palautteesta oli positiivista, mikä viittaa siihen että opettajat pyrkivät palautetta antaessaan motivoimaan oppilaitaan. Toiseksi suurin palauteosio koostui ”muusta” palautteesta, joka pitää sisällään työrauhaongelmiin puuttumisen sekä opettajan yleisen palautteen koko luokalle. On huomattava, että kaikki suullinen palaute ei siis aina liity tehtävän läpi käymiseen, vaan opettaja voi antaa palautetta esimerkiksi pitääkseen yllä hyvää ryhmähenkeä ja estääkseen häiriötekijöiden syntymisen tai jatkumisen. Viimeisin palautekategoria pitää sisällään kuvailevan palautteen, jolla tarkoitetaan oppilaan vastauksen korjaamista ja oikean vastauksen perustelua. Oli yllättävää, että kuvailevaa palautetta oli vähiten, sillä opettajan ajatellaan johtavan tunnin kulkua ja yksi siihen kuuluvista tehtävistä on vastausten korjaaminen ja tarkempi tieto.
Kahden opetustunnin materiaali on hyvin suppea, eikä tutkimustuloksia voi yleistää. Saadaksemme yleistettävämpiä tuloksia tarvitsemme lisää tutkimusta aiheesta, ja isomman aineiston, jota tutkia.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Beliefs about oral corrective feedback in an Argentinean EFL university classroom : their impact on a teacher’s classroom actions
Sánchez Centeno, Adelina; Ponce, Silvana Yanina (Centre for Applied Language Studies, University of Jyväskylä, 2019)Beliefs about oral corrective feedback (OCF) are essential components in the EFL classroom, especially when learning the speaking skill since teachers have to strike a delicate balance between the provision of OCF without ... -
Teacher written feedback : teachers' perceptions of given feedback
Erkkilä, Matti (2013)Kirjallinen tuottaminen on vakiinnuttanut asemansa osana englannin opiskelua suomalaisissa kouluissa. Erityisen tärkeä rooli osana kirjoitusprosessia ja opiskelijan kirjoittajana kehittymistä on opettajan antamalla ... -
Teacher authority in the classroom : views of Finnish basic school English teachers and classroom teachers
Räsänen, Janne (2021)Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten peruskoulun opettajien suhtautumista opettajan auktoriteettiin, sekä siihen vaikuttaviin tekijöihin. Opettajan auktoriteetin on perinteisesti nähty tarkoittavan opettajan valtaa ... -
Corrective feedback and learner uptake in an EFL classroom
Surakka, Kati (2007) -
Students' perceptions about the use of oral feedback in EFL classrooms
Pirhonen, Noora (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukiossa opiskelevien oppilaiden näkökulmia ja mielipiteitä yleisesti palautteen antoon liittyen. Pääpaino oli suullisessa palautteessa, ja tutkimus pyrki selvittämään, milloin, ...