dc.contributor.advisor | Toivanen, Pekka | |
dc.contributor.author | Svart, Tiia | |
dc.date.accessioned | 2015-01-15T09:30:36Z | |
dc.date.available | 2015-01-15T09:30:36Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1465282 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45091 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa selvitetään musiikinopetuksen vaikutuksia romanioppilaiden kouluviihtyvyyteen ja -motivaatioon sekä musiikinopetuksen ja laajemmin musiikin osuutta romaninuorten kulttuuriidentiteetin tukemisessa. Tutkimuksen pohjana avataan romanikulttuurin keskeisimpiä osa-alueita sekä selvitetään kouluviihtyvyyden, oppimismotivaation ja kulttuuri-identiteetin käsitteitä.
Tutkimusaineisto on koottu yhdeksän teema-haastattelun avulla. Haastateltavat nuoret olivat 13-26 –vuotiaita, pääosin yläkoulussa tai ammattikoulussa opiskelevia pohjanmaalaisia ja eteläsuomalaisia nuoria. Joukossa oli myös kaksi työssäkäyvää sekä yksi ammattikorkean päättänyt henkilö. Lisäksi haastattelin yhtä romanimiestä romanimusiikkiin ja hengelliseen musiikkiin liittyen. Käsittelin tyttöjen ja poikien haastatteluja pääasiassa yhdessä, mutta jonkin verran myös erikseen teema-alueesta riippuen. Koska ikä-jakauma oli kuitenkin melko laaja, en käyttänyt ikäkausijaottelua.
Tutkimuksen tulosten perusteella musiikinopetus edistää romanioppilaiden kouluviihtyvyyttä, mutta liittyy kuitenkin useimmiten suurempaan kouluviihtyvyyteen vaikuttavaan kokonaisuuteen, jonka tekijöitä ovat mm. koulutoverit, muut taito- ja taideaineet, itselle mieluisat lukuaineet, opettajat sekä oma motivaatio opiskeluun. Myöskään oppimismotivaatioon musiikintunnit eivät tutkimuksen tulosten perusteella vaikuta yksinään merkittävästi, mutta sen koetaan muiden taito- ja taideaineiden ohella edistävän opiskelumotivaatiota akkuja lataavan luonteensa ansiosta. Suurin opiskelumotivaatioon vaikuttava tekijä on sen sijaan tulevaisuus – hyvin hoidettu peruskoulu takaa jatko-opiskelupaikan ja sitä kautta työpaikan aikuisuudessa. Musiikki koetaan kuitenkin olennaiseksi osaksi kulttuuriidentiteettiä; etenkin laulamista harrastetaan paljon, ja joissakin tapauksissa laulamisen musiikintunneilla koetaan myös vahvistavan omaa identiteettiä romanina. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (72 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | romanit | |
dc.subject.other | kouluviihtyvyys | |
dc.subject.other | oppimismotivaatio | |
dc.subject.other | kulttuuri-identiteetti | |
dc.title | Musiikinopetus romanioppilaiden koulunkäyntiä ja kulttuuri-identiteettiä tukemassa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201501151112 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.date.updated | 2015-01-15T09:30:37Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | romanit | |
dc.subject.yso | romanikulttuuri | |
dc.subject.yso | koulu | |
dc.subject.yso | kouluviihtyvyys | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | kulttuuri-identiteetti | |
dc.subject.yso | identiteetti | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |