Show simple item record

dc.contributor.advisorJokivuori, Pertti
dc.contributor.advisorHarjunen, Hannele
dc.contributor.authorKeränen, Minna
dc.date.accessioned2014-12-12T10:59:45Z
dc.date.available2014-12-12T10:59:45Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1453502
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44861
dc.description.abstractTutkielma selvitetään eettisen kulutuksen yleisyyttä ja demografisten taustamuuttujien yhteyttä kulutusasenteisiin sekä toteutuneisiin kulutustekoihin. Lisäksi tarkastellaan sitä, millaiset toiminnan tavat ovat yhteydessä eettiseen asenneulottuvuuteen, ja voidaanko eettisiä kulutuspäätöksiä ennustaa. Tutkimus on sekundäärianalyysi Kesko 2008-aineistosta. Tutkimus on luonteeltaan kvantitatiivinen, ja aineiston analyysissa on käytetty SPSS-ohjelmaa. Analyysimenetelminä on käytetty faktorianalyysia, varianssianalyysia, korrelaatiokertoimia ja logistista regressioanalyysia. Tutkimuksen tuloksena todetaan, että hieman yli puolet kuluttajista kuuluu ryhmään, joka omaa eettisen kulutusasenteen ja toteuttaa sitä ostopäätöksissään (positiivinen ostaminen) keskimääräistä useammin. Eettinen kulutus on tyypillisintä naisille, vanhempiin ikäryhmiin kuuluville, korkeasti koulutetuille, hyvässä asemassa työmarkkinoilla oleville, samassa taloudessa toisen aikuisen kanssa asuville suomalaisille. Eettiseen asenneulottuvuuteen olivat yhteydessä positiivinen ostaminen, boikotointi ja autoiluun ja energiaan liittyvä kulutusulottuvuus. Positiivista ostamista ennustava regressiomalli selittää 34,6 – 46,1 % selitettävän muuttujan vaihtelusta, ja positiivista ostamista ennustaviksi muuttujiksi osoittautuivat naissukupuoli sekä eettinen kulutusasenne. Tulos noudattaa konsistenssiteoriaa, jonka mukaan asenne lisää todennäköisyyttä asenteenmukaiseen käyttäytymiseen.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (111 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othereettinen kulutus
dc.subject.otherasenteet
dc.subject.otherkuluttajuus
dc.subject.otherkulutuskulttuuri
dc.titleEettinen kulutus asenteena ja tekoina
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201412123492
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSosiologiafi
dc.contributor.oppiaineSociologyen
dc.date.updated2014-12-12T10:59:45Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi203
dc.subject.ysoeettinen kulutus
dc.subject.ysokulutus
dc.subject.ysoasenteet
dc.subject.ysokuluttajuus
dc.subject.ysokulutuskulttuuri


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record