Kehitysvammaisten nuorten itsenäisyyden ja osallisuuden tukeminen erityisluokassa
Authors
Date
2014Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää kouluetnografian keinoin miten luokkavuorovaikutus
ja opetus tukevat lievästi kehitysvammaisten oppilaiden osallisuutta ja itsenäisyyttä.
Keskeisenä ajatuksena oli elämäntaitojen tai päivittäisten arjen taitojen merkitys itsenäisyyden
tukemisessa ja itsenäistymiseen tähtäävien taitojen oppimisessa. Lisäksi tutkimuksen
tavoitteena oli selvittää millaisia ajatuksia luokan opettajalla on elämäntaidoista ja niiden
opettamisesta.
Tutkimuksen aineisto on etnografinen, ja se koostuu havainnointi- ja keskusteluaineistoista
sekä haastattelusta. Aineisto kerättiin yläkouluikäisten lievästi kehitysvammaisten oppilaiden
luokassa, ja se analysoitiin sisällönanalyysillä etnografisen analyysin menetelmin.
Tutkimus osoitti, että lievästi kehitysvammaisia yläkouluikäisiä oppilaita paitsi tuetaan
koulun arjessa itsenäistymiseen ja osallisuuteen liittyvissä taidoissa, heitä myös ohitetaan
holhoamalla ja puolesta tekemällä. Elämäntaidot olivat luokan arjessa joka päivä läsnä,
mutta niitä opetettiin vain lähinnä kotitalouden tunnilla. Päivittäiset arjen toiminnot kuten
vessassa käynti ja pukeutuminen vievät aikaa koulun arjessa, mutta näitä taitoja ei oppilaille
systemaattisesti tai tavoitteellisesti opetettu niin, että ne olisivat automatisoituneet osaksi
oppilaiden itsenäistä toimintaa. Aikuisten rooli elämäntaitoihin ohjaamisessa ja kehottamisessa
oli vahva.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että lievästi kehitysvammaisten opetus sekä
nuorten ja aikuisten välinen vuorovaikutus ei tukenut nuorten elämäntaitojen ja siten itsenäisyyden
kehittymistä. Aikuisten tulisi luokkavuorovaikutuksessa tukea oppilaiden osallisuutta
ja itsenäisyyttä kannustamalla tekemään itse sekä ohjaamalla itsenäiseen päätöksentekoon.
Opetuksessa kehitysvammaisen oppilaan itsenäisyyttä ja osallisuutta tulisi tukea
yhdessä asetetuilla, oppilaslähtöisillä tavoitteilla, suunnitelmallisella ja suoralla opetuksella,
kertaamalla ja oppimisen tarpeita arvioimalla. Näin ei tässä tutkimuksessa tapahtunut.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Itsemääräämisoikeus omassa kämpässä : tutkimus kehitysvammaisten henkilöiden asumisyksiköistä
Kortemäki, Virpi (2012)Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia kehitysvammaisten asumisyksiköissä asuvien henkilöiden itsemääräämisoikeuden toteutumista. Kehitysvammaisten laitoshoitoa on purettu Suomessa 1990-luvulta lähtien, mutta käytössä ei ole ... -
Kehitysvammaisten työelämäosallisuus : työllistymiseen vaikuttavia tekijöitä ja osallisuuden toteutuminen
Karvonen, Mira (2022)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mitkä tekijät vaikuttavat kehitysvammaisten työllistymiseen avoimille työmarkkinoille ja millaisia asioita osallisuudesta nousee esille tutkittaessa kehitysvammaisten työllistymistä. ... -
Työ osallisuuden mahdollistajana : kehitysvammaisten ihmisten näkemyksiä työstä ja sen merkityksestä.
Hiltunen, Ulla (2020)Työtä arvostetaan yhteiskunnassamme paljon, ja sillä on siten suuri merkitys osallisuuden kokemukseen. Kehitysvammaisilla ihmisillä työllistyminen palkkatyöhön on yhä harvinaista, ja suurin osa käy työ- ja päivätoimintak ... -
Kehitysvammaisten lasten ja nuorten osallisuus urheiluseurojen toiminnassa
Turunen, Marjut (2021)Tämän tutkimuksen aiheena on kehitysvammaisten lasten ja nuorten osallisuus urheiluseuroissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten urheiluseurojen valmentajat kuvailevat kehitysvammaisten lasten ja nuorten ... -
Kehitysvammaisten aikuisten pitkäaikainen perhehoito : perhehoidon vahvuudet ja haasteet sekä kehittämistarpeet perhehoitajien ja kehitysvammaisten asumispalveluja järjestävien organisaatioiden edustajien kokemina
Peräinen, Tiina (2014)Nykyinen vammaispolitiikka korostaa kehitysvammaisten ihmisten itsemääräämisoikeutta ja yhdenvertaisuutta. Sen myötä asumispalveluissa suunta on laitosasumisesta kohti monipuolisia ja yksilöllisiä asumisratkaisuja. Tämän ...