dc.contributor.author | Nieminen, Iida | |
dc.date.accessioned | 2014-12-12T08:00:12Z | |
dc.date.available | 2014-12-12T08:00:12Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1453470 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44854 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää kouluetnografian keinoin miten luokkavuorovaikutus
ja opetus tukevat lievästi kehitysvammaisten oppilaiden osallisuutta ja itsenäisyyttä.
Keskeisenä ajatuksena oli elämäntaitojen tai päivittäisten arjen taitojen merkitys itsenäisyyden
tukemisessa ja itsenäistymiseen tähtäävien taitojen oppimisessa. Lisäksi tutkimuksen
tavoitteena oli selvittää millaisia ajatuksia luokan opettajalla on elämäntaidoista ja niiden
opettamisesta.
Tutkimuksen aineisto on etnografinen, ja se koostuu havainnointi- ja keskusteluaineistoista
sekä haastattelusta. Aineisto kerättiin yläkouluikäisten lievästi kehitysvammaisten oppilaiden
luokassa, ja se analysoitiin sisällönanalyysillä etnografisen analyysin menetelmin.
Tutkimus osoitti, että lievästi kehitysvammaisia yläkouluikäisiä oppilaita paitsi tuetaan
koulun arjessa itsenäistymiseen ja osallisuuteen liittyvissä taidoissa, heitä myös ohitetaan
holhoamalla ja puolesta tekemällä. Elämäntaidot olivat luokan arjessa joka päivä läsnä,
mutta niitä opetettiin vain lähinnä kotitalouden tunnilla. Päivittäiset arjen toiminnot kuten
vessassa käynti ja pukeutuminen vievät aikaa koulun arjessa, mutta näitä taitoja ei oppilaille
systemaattisesti tai tavoitteellisesti opetettu niin, että ne olisivat automatisoituneet osaksi
oppilaiden itsenäistä toimintaa. Aikuisten rooli elämäntaitoihin ohjaamisessa ja kehottamisessa
oli vahva.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että lievästi kehitysvammaisten opetus sekä
nuorten ja aikuisten välinen vuorovaikutus ei tukenut nuorten elämäntaitojen ja siten itsenäisyyden
kehittymistä. Aikuisten tulisi luokkavuorovaikutuksessa tukea oppilaiden osallisuutta
ja itsenäisyyttä kannustamalla tekemään itse sekä ohjaamalla itsenäiseen päätöksentekoon.
Opetuksessa kehitysvammaisen oppilaan itsenäisyyttä ja osallisuutta tulisi tukea
yhdessä asetetuilla, oppilaslähtöisillä tavoitteilla, suunnitelmallisella ja suoralla opetuksella,
kertaamalla ja oppimisen tarpeita arvioimalla. Näin ei tässä tutkimuksessa tapahtunut. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (70 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | kehitysvammaisuus | |
dc.subject.other | osallisuus | |
dc.subject.other | itsenäisyys | |
dc.subject.other | elämäntaidot | |
dc.subject.other | vuorovaikutus | |
dc.subject.other | opetus | |
dc.subject.other | etnografia | |
dc.title | Kehitysvammaisten nuorten itsenäisyyden ja osallisuuden tukeminen erityisluokassa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201412123488 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.subject.method | Etnografia | |
dc.date.updated | 2014-12-12T08:00:12Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | kehitysvammaisuus | |
dc.subject.yso | kehitysvammaiset | |
dc.subject.yso | osallisuus | |
dc.subject.yso | itsenäisyys | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | elämäntaito | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat. | fi |
dc.rights.accessrights | This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities. | en |
dc.type.okm | G2 | |