Teachers' effect on learners' willingness to communicate in L2
Kielenopetuksen tutkimuksessa sekä pedagogiikassa on viime vuosina korostettu merkityksellistä viestintää, minkä johdosta myös oppijan halu viestiä vieraalla kielellä on noussut alan tutkimuksessa keskiöön. Kasvavasta kiinnostuksesta huolimatta on opettajan käytöksen ja opetusmenetelmien vaikutus oppilaiden kielenkäytön halukkuuteen toistaiseksi melko vähän tutkittu tekijä. Tästä syystä tämä tutkielma selvittää suomalaisten kielenoppijoiden käsityksiä siitä, kuinka opettajien käytös ja opetusmenetelmät vaikuttavat heidän valmiuteensa käyttää englantia opetustilanteessa. Lisäksi tutkimuksessa raportoidaan oppilaiden ajatuksia siitä, millä tavoin opettaja pystyy käytöksellään nostamaan oppilaiden halukkuutta käyttää englantia, sekä millaiset tehtävät kannustavat kielenkäyttöön eniten. Lopuksi tutkimuksessa esitellään muita kielenkäytönhalukkuuteen vaikuttavia tekijöitä joita vastaajat pitivät merkittävinä.
Tutkimusaineisto kerättiin 16- ja 17-vuotiailta suomalaisilta lukiolaisilta kyselyn muodossa. Vastaajia oli 22, joista 14 oli tyttöjä ja 8 poikia. Keskimäärin vastaajilla oli kouluvuosiensa aikana ollut viisi englannin opettajaa ja halukkuus käyttää englantia oli vaihdellut eri opettajien välillä. Opettajan käyttämät opetusmenetelmät oli tähän merkittävin vaikuttava tekijä, mutta myös opettajan käytös nähtiin merkittävänä osasyynä. Suurin positiivinen vaikutus oppilaiden kielenkäytön halukkuuteen oli kun opettaja oli kannustava sekä innostunut ja käytti monipuolisia, kohderyhmälle sopivia opetusmenetelmiä. Haittavaikutus oli merkittävin silloin, kun opettajan käyttämät opetusmenetelmät olivat jatkuvasti samanlaisia tai kun opettaja itse ei osoittanut kiinnostusta oppilaita tai oppiainetta kohtaan. Sekä suullisesti että kirjallisesti toteutettavat ryhmä- ja parityöt koettiin kielenkäyttöön kannustavimpina tehtävätyyppeinä. Opettajan käytöksen ja opetusmenetelmien lisäksi iso osa vastaajista oli sitä mieltä, että ryhmään liittyvät tekijät vaikuttavat heidän valmiuteensa käyttää kieltä oppitunneilla. Näitä ovat esimerkiksi luokkahenki ja se, kuinka hyvin he tuntevat ryhmän. Monet kokivat myös, että oppilaan oma asenne kieltä kohtaan vaikuttaa merkittävästi kielenkäytönhalukkuuteen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5335]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Peer interaction, mediation, and a view of teachers as creators of learner L2 development
Poehner, Matthew E.; Leontjev, Dmitri (Wiley-Blackwell, 2023)SLA researchers in a variety of theoretical traditions have argued that interaction is essential to supporting learner L2 (second/foreign language) development. While L2 research informed by sociocultural theory has generally ... -
From interdepe[n]dence to agency : migrants as learners of English and Finnish in Finland
Hakkarainen, Tiina (2011)Maahanmuuttajien määrä Suomessa on kasvanut räjähdysmäisesti sitten 1990-luvun. Muutos väestörakenteessa vaikuttaa myös suomalaisten koulujen arkeen ja opettajien työhön, mutta tutkimusta maahanmuuttajista erityisesti ... -
ICAnDoiT: the impact of computerised adaptive corrective feedback on L2 English learners
Leontjev, Dmitri (University of Jyväskylä, 2016)The present dissertation examines the impact of (computerised) adaptive corrective feedback, that is, feedback dynamically adapting to learners’ abilities, in English as a second/foreign language (L2) and explores the ... -
"Vähän heitettiin syvään päähän ja katottiin et uidaanko" : primary school teachers' readiness to teach early English to young learners
Hallila, Hanna (2019)Suomessa kielten opiskelu on aloitettu perinteisesti kolmannelta luokalta, joka on Euroopan viitekehyksessä verrattain myöhäinen aloitusaika. Varhennetun kieltenopetuksen puolesta puhuvat useat 2000-luvulla toteutetut ... -
Translating EU text in the English BA programme: exploring teachers' views and practices
Karoly, Adrienn (Eotvos Lorand Tudomanyegyetem, 2014)Recent research into using translation as a communicative and functional activity in foreign language learning and teaching has pointed out a wide range of benefits for advanced language learners. The research reported in ...