Kolmiportaisen tuen kuntamalleja varhaiskasvatuksessa : monitapaustutkimus
Kuoppala, Ritva. KOLMIPORTAISEN TUEN KUNTAMALLEJA VARHAISKASVATUKSESSA − Monitapaustutkimus
Erityispedagogiikan pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2014. 88 sivua. Julkaisematon.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla kolmiportaisen tuen mallia varhaiskasvatuksen ko-konaisuuteen kuuluvana tuen järjestelmänä alle esikouluikäisillä lapsilla. Näkökulmana oli hallinnon näkökulma. Tavoitteena oli löytää yhtäläisyyksiä ja eroavuuksia siitä, miten kun-nissa oli päädytty kolmiportaisen tuen mallin käyttöönottoon, millaisissa kuntien palvelu- ja yhteistyöjärjestelmissä tukimallia toteutettiin, miten tukimallin eteneminen oli toteutunut ja millaisia haasteita ja kehittämistarpeita kunnissa oli tukimallin puitteissa huomattu.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelua. Tutkimuksen aineisto koostui viiden kunnan varhaiskasvatusjohtajien tai heidän nimeämien edustajien haastatteluista. Aineisto kerättiin marraskuulla 2013 ja se analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tutkittavat kunnat olivat Kurikka, Lappeenranta, Liperi, Saarijärvi ja Äänekoski.
Kuntien nimeämät perustelut kolmiportaisen tuen malliin käytölle alle esikoululai-sille olivat: käytännön toimintatapojen kehittämiseen liittyvät syyt, kunnallishallintoon liit-tyvät syyt, lapseen ja perheeseen liittyvät syyt sekä lakimuutoksiin liittyvät syyt. Kuntien välillä oli eroja siinä, millaisissa organisaatioissa ja verkostoissa palvelut tuotettiin ja toteu-tettiin. Kuntakohtaisia eroja oli myös moniammatillisen yhteistyön toteuttamistavoissa. Kolmiportaisen tuen mallin etenemisestä oli kaikissa kunnissa vastannut varhaiskasvatus-johtaja. Vastuun jakautumisesta tukimallin suunnittelussa ja jalkauttamisessa muodostui kuntien välille eroja. Kuntien mainitsemia haasteita ja kehittämistarpeita olivat moniamma-tilliseen yhteistyöhön liittyvät haasteet, henkilöstön asenteet ja lisäkoulutustarpeet, uusi ilmiö haasteena sekä resursseihin liittyvät haasteet.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että kolmiportaisen tuen mallin koko-naisuuteen sisältyy keskeisinä osa-alueina resursointi, henkilöstön tukeminen, koulutus, työnjaon selkeyttäminen työntekijöiden välillä, arviointitiedon hankkiminen ja sen hyödyn-täminen kehitystyössä, moniammatillinen yhteistyö sekä toiminnan vision asettaminen ja sen suuntaisesti toimiminen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Erityiskasvatus ja -opetus inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa, inkluusioasenteet ja työssä jaksaminen varhaiskasvatuksen konsultoivien erityisopettajien arvioimana
Savilahti, Elina (2017)Varhaiskasvatuksessa on isoja muutoksia, koska se on saanut kaksi uutta ja aiempaa huomattavasti tarkemmin toimintaa ohjaavaa asiakirjaa: varhaiskasvatuslaki annettiin 2015 ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016. ... -
Oppiminen ja asiantuntijuus varhaiskasvatuksessa : varhaisen oppimaan ohjaamisen suunnitelma erityistä tukea tarvitsevien lasten ohjauksessa
Kovanen, Päivi (Jyväskylän yliopisto, 2004) -
Varhaiserityiskasvatuksen äärellä : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityispedagogisesta osaamisestaan
Vanhanen, Vilma; Savinainen, Ella (2021)Tänä päivänä lasten tuen tarpeet ovat lisääntyneet ja siksi onkin tärkeää, että myös varhaiskasvatuksen opettajilla on erityispedagogista osaamista riittävästi vastaamaan näihin tarpeisiin. Tässä kandidaatin tutkielmassa ... -
The involvement of autistic children in early childhood education
Syrjämäki, Marja; Reunamo, Jyrki; Pesonen, Henri; Pirttimaa, Raija; Kontu, Elina (Routledge, 2023)Research on the involvement of autistic children in daily activities in inclusive early childhood education is scarce. In Finland, all children, including autistic children, under the age of seven (before basic education) ...