dc.contributor.advisor | Kärkkäinen, Tommi | |
dc.contributor.advisor | Rasku, Jussi | |
dc.contributor.author | Domander, Richard | |
dc.date.accessioned | 2014-12-08T11:56:07Z | |
dc.date.available | 2014-12-08T11:56:07Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1453302 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44827 | |
dc.description.abstract | Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee agenttien uskottavuutta realistisessa autopelissä. Tällaisessa pelissä agentit ohjaavat pelaajan kanssa kilpailevia
autoja. Uskottavuus on varsin subjektiivinen ilmiö, joka riippuu niin pelistä kuin pelaajasta. Se kuvaa, kokeeko pelaaja olevansa tekemisissä älykkään, itsenäisen toimijan kanssa, joka tarjoaa hänelle sekä sopivasti haastetta että riittävästi viihdettä. Opinnäytteeni käsittelee myös tekotyperyyttä. Se tarkoittaa virheiden ja puutteiden tietoista lisäämistä agentin toteutukseen. Tekotyperyyden tarkoituksena on parantaa uskottavuutta. Teoksen laaja tekninen osuus käsittelee Desideriusta, joka on TORCS-autopeliin ohjelmoimani agentti. TORCS on avoimen lähdekoodin peli, joka on saatavilla niin Windowsille, Linuxille kuin Macille. Sitä käytetään laajalti akateemisessa tutkimuksessa. Ohjelmoin Desideriuksen tutkiakseni, mitä uskot-tavuus tarkoittaa autopelissä, miten eri heuristiikat vaikuttavat siihen ja millaisia tekotyperiä tekniikoita on mahdollista toteuttaa. Lopputulos on epäonnistunut, sillä Desiderius on teknisesti liian yksinkertainen ollakseen uskottava. Se ei myöskään tarjoa riittävää alustaa uskottavien tai tekotyperien tekniikoiden kokeilemiselle. | fi |
dc.description.abstract | This Master’s thesis studies the believability of agents in a racing simulation game. In a racing game, agents control the vehicles not driven by the player. The believability of an agent is a highly subjective phenomenon which depends on the individual player and the game played. Generally, it describes whether the player feels she is facing an intelligent, independent actor, which presents her a fitting challenge and provides adequate entertainment. The thesis also presents the concept of artificial stupidity. Artificial stupidity denotes the intentional programming of mistakes and limitations into the behaviour of an agent. Its goal is to improve believability. The thesis also has an extensive technical portion, which
describes the agent Desiderius I developed for TORCS. TORCS is an open source,
cross-platform racing game which is widely used in academic research. The goal of project Desiderius was to explore how different heuristics affect the believability of an agent, what does believability mean in a racing game, and how can you implement artificial stupidity into one. As a whole, the project is a failure. The agent is too simplistic to be believable, or to provide a sufficient platform for testing out new techniques. | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (105 s.) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Tekoäly | |
dc.subject.other | agentti | |
dc.subject.other | videopeli | |
dc.subject.other | tekotyperyys | |
dc.subject.other | uskottavuus | |
dc.subject.other | TORCS | |
dc.subject.other | autopeli | |
dc.subject.other | simulointi | |
dc.subject.other | kilpa-ajo | |
dc.subject.other | fysiikka | |
dc.subject.other | ohjelmointi | |
dc.subject.other | heuristiikka | |
dc.subject.other | haastavuus | |
dc.subject.other | viihdyttävyys | |
dc.title | Agenttien uskottavuus ja tekotyperyys realistisessa autopelissä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201412083443 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Tietotekniikan laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Mathematical Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Tietotekniikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Mathematical Information Technology | en |
dc.date.updated | 2014-12-08T11:56:08Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 602 | |
dc.subject.yso | tekoäly | |
dc.subject.yso | älykkäät agentit | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.subject.yso | uskottavuus | |
dc.subject.yso | TORCS | |
dc.subject.yso | simulointi | |
dc.subject.yso | kilpa-ajot | |
dc.subject.yso | fysiikka | |
dc.subject.yso | ohjelmointi | |
dc.subject.yso | heuristiikka | |
dc.subject.yso | agentit | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |